KUALA LUMPUR: Peneraju industri menyambut baik penarikan larangan perjalanan antara negeri dan luar negara, seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Ahad.

Perdana Menteri berkata mulai Isnin, perjalanan antara negeri kini dibenarkan di semua negeri di seluruh Malaysia selepas kadar vaksinasi COVID-19 bagi populasi orang dewasa di negara ini mencecah 90 peratus.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SOCAR Leon Foong, syarikat itu menghargai usaha Kementerian Kesihatan, petugas hadapan dan orang ramai atas sumbangan mereka dalam memenuhi garis masa yang ditetapkan bagi memastikan 90 peratus orang dewasa Malaysia diberi vaksin sepenuhnya.

"Pelancongan dan perjalanan telah terbukti berdaya tahan sebelum ini dan saya yakin, dengan sokongan kerajaan serta kementerian yang berkaitan, kita akan pulih dan berkembang maju secara ekonomi, sosial serta kelestarian alam sekitar," katanya dalam satu kenyataan.

Foong menjelaskan ketika ekonomi dibuka dan perjalanan antara negeri dibenarkan semula, syarikat tersebut yakin akan ada lonjakan besar dalam pelancongan domestik, ditambah pula dengan peningkatan permintaan untuk pengangkutan darat.

Syarikat itu menawarkan akses sementara ke kereta persendirian, melalui perkhidmatan perkongsian kereta seperti SOCAR atau pasaran perkongsian kereta individu ke individu (P2P) seperti TREVO, sekali gus memberi peluang kepada rakyat Malaysia yang ingin menggunakan kereta untuk berulang-alik atau bagi perjalanan yang lebih lama.

"Berdasarkan corak permintaan di negara lain, kami menjangkakan kenaikan permintaan yang pesat, dan saat ini sedang berusaha membangunkan pangkalan penawaran yang dapat dipercayai ketika perjalanan antara negara dibuka kembali," tambahnya.

Sementara itu, Naib Presiden dan Ketua OYO Malaysia dan Singapura, Tan Ming Luk berkata syarikat itu komited bagi terus menyokong pelancongan disamping untuk pembukaan dan pemulihan negara sepenuhnya.

"Semua hotel rakan kongsi OYO sedia terbuka dan siap untuk melayan pengunjung di seluruh Malaysia. Kakitangan di hotel rakan niaga OYO telah diberi vaksin sepenuhnya, yang dapat dijamin melalui program OYO VaccinAid," katanya lagi.

"Walaupun tumpuan negara adalah pada kelestarian sektor pelancongan, kami akan terus merancang pemulihan yang lebih mantap dalam fasa pembangunan semula endemik ini," tambahnya.

Sementara itu, Malaysia Airlines menawarkan tambang penerbangan serendah RM59 sehala dan diskaun sehingga 50 peratus untuk pakej MHholiday ketika negara ini meraikan pengumuman kelonggaran perjalanan antara negeri.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kapten Izham Ismail berkata penghapusan larangan perjalanan antara negeri akan memberi dorongan kepada perniagaan dan meningkatkan sosioekonomi mereka yang terjejas akibat wabak COVID-19.

"Kami melihat tempahan ke hadapan yang positif, ini mencerminkan keyakinan pelanggan dan permintaan yang kukuh bagi perjalanan dengan Malaysia Airlines. Malaysia Airlines mencatatkan kenaikan lebih daripada 500 peratus dalam tempahan penerbangan kami di dalam negeri, tempahan tertinggi selepas pembukaan semula Langkawi,'' katanya.

Selain itu, kata Izham, cabang operasi pelancongannya, MHholidays, juga menunjukkan trend menaik dengan pakej percutian terjual lebih daripada 100 peratus berbanding sasaran.

"Malaysia Airlines tetap komited untuk berkhidmat kepada negara dan akan meningkatkan frekuensi domestik kami bagi memenuhi permintaan pelanggan yang sedang menokok," tambah Izham.

-- BERNAMA