KOTA BHARU: Batalion 8 Pasukan Gerakan Am (PGA8) menahan tiga lelaki warga tempatan yang bertindak sebagai 'transporter' membawa masuk 20 pendatang tanpa izin warga Myanmar di Kampung Lundang, di sini, semalam.

Ketua Polis Kelantan Datuk Muhamad Zaki Harun berkata tangkapan dilakukan pada 12.30 tengah malam ketika ketiga-tiga suspek bersama pendatang tanpa izin terlibat berada dalam tiga kenderaan di lokasi itu.

"Hasil pemeriksaan tiga lelaki tempatan bersama 16 lelaki dan empat wanita warga Myanmar telah ditemukan.

"Warga asing terbabit didapati tidak memiliki sebarang dokumen pengenalan diri yang sah, susulan itu kesemua mereka telah ditahan," katanya menerusi kenyataan media, hari ini.

Muhamad Zaki berkata siasatan awal mendapati ketiga-tiga lelaki warga tempatan itu terlibat dengan aktiviti penyeludupan migran serta menyediakan perkhidmatan pengangkutan kepada pendatang asing melalui jalan yang tidak diwartakan dengan bayaran RM150 seorang.

"Kesemua suspek telah ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) manakala 20 migran Myanmar ditahan di bawah Akta Imigresen," katanya.

Muhamad Zaki berkata Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama agensi penguat kuasa lain di sempadan negara sentiasa berusaha dan melipatgandakan usaha kawalan bagi membanteras sebarang bentuk penyeludupan dan jenayah rentas sempadan.

"Masyarakat juga diingatkan agar tidak sesekali bersekongkol dan terlibat dalam apa jua bentuk jenayah kerana PDRM sentiasa peka dan komited untuk terus menghapuskan sindiket dan individu yang mendalangi kegiatan ini.

"Sebarang bentuk perkongsian maklumat kepada pihak PDRM adalah sangat dialu-alukan," katanya.

-- BERNAMA