KUALA LUMPUR: Syarikat farmaseutikal gergasi negara, Pharmaniaga Berhad mencatatkan keuntungan selepas cukai enam kali ganda pada suku keempat tahun 2021 iaitu sebanyak RM172 juta berbanding RM26 juta pada 2020.

Perkara itu dimaklumkan syarikat berkenaan dalam taklimat prestasi kewangan Pharmaniaga Berhad suku keempat kepada media secara maya pada Isnin.

Lonjakan itu didorong peningkatan 77 peratus keuntungan daripada pembekalan vaksin Sinovac serta sumbangan konsesi kumpulan, bukan kumpulan dan operasi di Indonesia kepada RM4.8 billion berbanding RM2.7 billion tahun sebelumnya

Menurut Pengarah Urusan Kumpulan Pharmaniaga, Datuk Zulkarnain Md Eusope, peningkatan keuntungan selepas cukai kumpulan kepada RM85 juta itu menunjukkan pemulihan ketara daripada kerugian bersih RM7 juta yang dicatatkan tahun lalu.

Dalam pada itu, jelasnya, kumpulan terbabit dijangka mengembangkan pasaran produk farmaseutikal ke peringkat antarbangsa terutama di rantau Asia Tenggara, Afrika dan Eropah.

"Pharmaniaga Berhad mensasarkan strategi pengembangan perniagaan di peringkat pasaran antarabangsa. Kami telah memulakannya dengan mengeksport 30,000 dos vaksin Sinovac ke Myanmar dan ketika ini sedang berunding dengan negara lain termasuk Afrika.

"Kami mensasarkan rundingan ini akan dimuktamadkan separuh pertama tahun ini. Kami mempunyai lebih daripada 320 produk yang diluluskan yang kami keluarkan pada masa ini di kilang kami dan apabila produk ini didaftarkan di negara tersebut, ia boleh dieksport.

"Kami menjangka usaha ini akan dicapai dalam tempoh dua hingga tiga tahun dan akan bekerja rapat dengan rakan kongsi antarabangsa yang ditubuhkan di wilayah tersebut," jelas beliau.

Tambahnya, Pharmaniaga juga telah menjalin kerjasama dengan beberapa syarikat terkenal seperti Serum Institute of India, SK Bioscience Korea, Sinovac China dan Bionet Asia Thailand.

"Kami juga akan memperkukuhkan Bahagian Hal Ehwal Kawal Selia dengan menubuhkan Kumpulan Penasihat Saintifik baharu yang terdiri daripada saintis terkenal dunia dan nama mereka akan diumumkan tidak lama lagi," kata Zulkarnain lagi.