KUALA LUMPUR:Kerajaan menjangkakan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kali kedua menyebabkan negara kerugian RM600 juta sehari berbanding RM2.4 bilion sehari pada Mac hingga Mei, tahun lepas.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, ini kerana, pelaksanaan PKP 2.0 membolehkan lima sektor penting dibuka membabitkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) seperti gerai dan warung.

Katanya, buat masa ini, kerajaan berjaya mengekalkan unjuran perkembangan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

"Sebelum itu saya perlu tekankan bahawa PKP 2.0 kali ini bukanlah seperti yang dilaksanakan pada bulan Mac tahun lalu.

"Ini juga antara sebab Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) ini dilaksanakan. Walaupun sektor-sektor ini masih beroperasi, kita tidak boleh membiarkan perkara itu begitu sahaja.

"Tambahan pula, tempoh pelaksanaan PKP 2.0 bergantung kepada kawalan penularan kes COVID-19," katanya dalam sidang media di sini, pada Selasa.

Menyentuh mengenai pengumuman Pakej PERMAI bernilai RM15 bilion oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Isnin, Tengku Zafrul berkata, Pakej PERMAI dirangka khusus bagi perniagaan yang tidak boleh bergerak seperti biasa.

"Jika Belanjawan 2021 untuk merangsang ekonomi, (Pakej) PERMAI bertindak sebagai alternatif tambahan pelaksanaan PKP 2.0.

"Tetapi usaha ini terganggu sedikit oleh penularan kes COVID-19 yang meningkat, di mana Kerajaan perlu melaksanakan PKP 2.0 dan darurat banjir," katanya.

Sementara itu, Tengku Zafrul menambah, Pakej PERMAI adalah penambahbaikan bagi inisiatif yang diumumkan dalam Belanjawan 2021 sertia serta inisiatif yang masih berjalan daripada Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) dan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA).

"Saya perlu jelaskan, situasi sekarang memang bukan mudah. Baik untuk rakyat mahupun kerajaan. Tugas untuk menyeimbangkan kehidupan dengan mata pencarian, jujurnya bukanlah mudah.

"Bukan saja di Malaysia, tetapi di seluruh dunia sedang menyaksikan peningkatan kes. Sesetengah negara, kes naik mendadak, tapi saya ingin semua orang faham kita sedang buat yang terbaik," ujarnya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, dari perspektif ekonomi, kita sentiasa berbincang dengan Kementerian Kesihatan (KKM) untuk memastikan usaha kita seimbang.

"KDNK suku ketiga 2020 Malaysia, mencatatkan 2.7 peratus penguncupan antara terbaik di ASEAN, contohnya berbanding Singapura (-7 peratus), Indonesia (-3.5 peratus), Filipina (-11.5 peratus), US
(-2.9 peratus).

"Kapasiti hospital masih diperkembangkan dan sekarang kami ada hubungan dengan pihak hospital swasta untuk merawat pesakit COVID-19 dengan memperuntukkan sebanyak RM100 juta," jelasnya lagi.