KUALA LUMPUR:Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Penjara Reman dan kuarters kediaman penjara di daerah Timur Laut, Pulau Pinang yang dijadualkan tamat pada Rabu ini, dilanjutkan 14 hari lagi sehingga 11 November depan.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri berkata, ia berikutan penilaian yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mendapati masih terdapat kes positif dalam kalangan banduan dan kakitangan penjara.

"Sehingga 26 Oktober 2020, sebanyak 4,196 sampel telah diambil dan sehingga kini masih terdapat kes positif dikesan.

"Atas cadangan Majlis Keselamatan Negara (MKN) Pulau Pinang dan nasihat Kementerian Kesihatan (KKM), kerajaan bersetuju melanjutkan PKPD di Penjara Reman dan Kuarters Penjara Reman Negeri Pulau Pinang selama 14 hari lagi ," katanya pada sidang media di sini, pada Selasa.

Dalam perkembangan lain, Ismail Sabri berkata, sebanyak 273 kertas siasatan dibuka Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berhubung berita palsu berkaitan COVID-19.

Daripada jumlah itu, katanya,136 masih dalam siasatan, 35 kes didakwa di mahkamah dengan 21 didapati bersalah, 13 dalam proses perbicaraan dan 12 diberikan notis amaran.

"Tindakan penguatkuasaan aktif sedang dijalankan pada masa ini berdasarkan laporan awam diterima," katanya lagi.