KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini mengumumkan penamatan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di tujuh lokaliti sementara empat lagi lokaliti baharu diumumkan dan dua lagi dilanjutkan pelaksanaannya.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, PKPD ditamatkan di beberapa lokaliti di Sabah, Kelantan, Pahang dan Negeri Sembilan.

Lokaliti di Sabah ialah Kampung Sungai Imam, Tawau, Kampung Lembising dan Kampung Dumpil Keramat, Putatan, Kampung Balibata, Beaufort, dan Kampung Pintasan, Kota Belud.

Lokaliti di Kelantan ialah Taman Kurnia Jaya dan Taman Pinggiran Golf, Kota Bharu, manakala di Pahang pula membabitkan Kuarters Pekerja Malaysia China Industrial Park (MCKIP), Gebeng.

Turut ditamatkan adalah PKPD di seluruh daerah Seremban.

Dalam pada itu, lokaliti baharu yang diumum PKPD bermula 23 sehingga 5 Ogos ialah Taman Merpati, Sandakan, Felda Jengka 12, Jerantut, Kampung Belangkap, Rompin dan Kampung Orang Asli Ruai, Batu Talam, Raub.

Dua lokaliti yang dilanjutkan PKPD sehingga 5 Ogos 2021 pula adalah Kampung Istimewa, Batu Sapi, Sandakan dan Kondominium One Borneo, Kota Kinabalu.