ISKANDAR PUTERI: Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dijangka merasmikan pembukaan sempadan Laluan Perjalanan Vaksin (VTL) darat melalui Tambak Johor dan Laluan Kedua, Isnin ini.

Menteri Besar Johor Datuk Hasni Mohammad bagaimanapun berkata lokasi perasmian bagi perjalanan darat antara Singapura dan Johor Bahru yang dijangka berlangsung kira-kira 10 pagi itu, belum dimuktamadkan lagi.

"Pembukaan ini pastu ditunggu-tunggu semua pihak dan amat penting bagi sektor ekonomi. Kesan daripada penutupan sempadan berikutan COVID-19, telah menyebabkan aktiviti perniagaan terjejas khususnya di Johor Bahru yang merupakan bandar yang sibuk.

"Tetapi dengan perbincangan antara dua negara serta kerjasama antara kerajaan pusat dan negeri, akhirnya capai kata sepakat supaya VTL darat dan udara dilaksana. Kerajaan negeri amat menghargai keputusan ini," katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Program Khas Rumah Johor di Gerbang Nusajaya di sini, hari ini.

Hasni dalam sidang media itu berkata meskipun jumlah pengembara VTL darat hanya melibatkan 1,440 orang pada minggu pertama pelaksanaan, namun ia adalah satu permulaan yang baik.

"Malah prosedur operasi standard (SOP) turut dapat ditambah baik, sekali gus akan membolehkan lebih ramai lagi orang dapat merentasi sempadan Malaysia-Singapura," katanya.

Pada 18 Nov lepas, Hasni memaklumkan VTL darat melalui Tambak Johor dan Laluan Kedua dijangka dibuka serentak dengan VTL melibatkan laluan udara antara Lapangan Terbang Changi dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 29 Nov ini.

Perjalanan darat antara Singapura dan Johor Bahru hanya merangkumi pemegang pas jangka panjang bagi mereka yang bekerja di Singapura dan Johor Bahru.

Sementara itu, mengulas mengenai Program Khas Rumah Johor, Hasni berkata kerajaan negeri sentiasa berusaha untuk menyediakan rumah selesa dan berkualiti kepada rakyat negeri ini.

"Program ini kita beri penekanan kepada rumah yang berkualiti dan saya lihat kerjasama sektor perbankan serta hartanah dapat memberi peluang kepada rakyat untuk memiliki rumah sekitar RM150,000 sehingga RM300,000.

"Ini menunjukkan bahawa kita juga perlu meneruskan program perumahan rakyat, transit dan sewa kerajaan, untuk membantu mereka yang baru bekerja dan kurang berkemampuan serta pasangan baru berkahwin boleh menyewa dan sekali gus memiliki rumah," katanya.

-- BERNAMA