Polis Johor menerima enam laporan polis berhubung kes penyalahgunaan surau di Resort Tanjung Sutera, Tanjung Sedili Besar, Kota Tinggi Johor.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata pasukan khas yang diketuai Timbalan Ketua Polis Negeri, Datuk Ismail Yatim akan menjalankan siasatan segera berhubung kes itu.

Beliau yang ditemui pada sidang media di ibu pejabat kontijen Johor Bahru, turut meminta kerjasama orang ramai terutama pengendali blog supaya menghentikan sebarang spekulasi berkaitan penyalahgunaan surau terbabit.

Ia bagi memudahkan pihak polis menjalankan siasatan secara terperinci.

Pihaknya juga sudah mengeluarkan arahan kepada ketua polis daerah Kota Tinggi supaya mengadakan pertemuan dengan masyarakat setempat bagi mententeramkan keadaan.

Sementara itu, polis Johor juga menerima empat laporan polis berhubung penghinaan dalam laman sosial Facebook yang memaparkan gambar ketupat, lemang beserta kepala khinzir dengan ucapan ‘For Malay Muslim’.

Mohd Mokhtar berkata pihaknya sedang menunggu laporan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) yang dijangka diperolehi esok bagi melakukan siasatan lanjut terhadap pemilik akaun bernama Alan Tang.