Kira-kira 8.4 juta pil 'Yaba' (Crazy), 121 kg Crystal Methaphetamine (ICE) dan 25 kg Ketamine dirampas daripada dua penyeludup dadah warga tempatan dalam operasi awal pagi oleh polis di sini.

Dalam operasi jam 4 pagi (waktu tempatan), dua suspek lelaki ditahan oleh polis yang membuat penyamaran berhampiran sebuah stesen minyak di wilayah Samut Prakan.

"Polis menemukan 3.7 juta pil 'Yaba' dan 59 kg 'Ice' dalam kenderaan yang mereka naiki. Selepas ditahan, mereka membawa polis ke sebuah rumah di daerah Wangthonglang di Bangkok yang menyimpan baki dadah yang lain," kata Timbalan Ketua Polis Kebangsaan Thailand Jen Chalermkiat Sriworakhan pada Khamis.

Operasi hari ini adalah sebahagian daripada siasatan polis yang berterusan berikutan penahanan seorang remaja berusia 17 tahun bulan lepas bersama dadah bernilai 100 juta Baht (RM12 juta) yang disimpan dalam apartmennya di Bangkok.

Menurut beliau, polis sedang menjejaki dalang sebenar berikutan rampasan dadah terbesar itu.

Chalermkiat berkata dadah itu berasal dari negeri Wa di selatan Myanmar tetapi enggan memberitahu butiran lanjut sama ada ia untuk pasaran tempatan atau dieksport semula ke negara ketiga.

Sementara itu, Ketua Biro Polis Metropolitan Lt Jen Charnthep Sesawet berkata polis telah menjejaki kedua-dua suspek sejak bulan lepas sebelum menangkap mereka hari ini.

Kedua-dua suspek bertanggungjawab membawa dadah dari tempat yang berbeza, kata beliau sambil menambah polis turut merampas lima kenderaan dari kedua-dua suspek.

Polis akan meneruskan siasatan.

-- BERNAMA