NIBONG TEBAL: Polis menahan enam lelaki dan empat wanita dipercayai terlibat dalam kegiatan pemberi pinjaman wang atau 'along' secara dalam talian, dalam serbuan di sebuah premis di Bandar Tasek Mutiara, Simpang Empat di sini dua hari lepas.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Selatan Supt Lee Chong Chern berkata bertindak hasil maklumat dan risikan yang dijalankan pasukannya bersama Bahagian Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya menyerbu premis itu dalam Ops Vulture pada 4.30 petang.

Beliau berkata 10 individu berusia 18 hingga 30 tahun berada di situ semasa serbuan, dan pemeriksaan dalam premis itu membawa kepada penemuan beberapa peralatan elektronik mencurigakan.

"Hasil pemeriksaan yang dijalankan, pihak polis mengesyaki premis itu digunakan untuk kegiatan memberi pinjaman wang secara atas talian tanpa lesen dan pusat panggilan bagi kegiatan mengutip hutang," katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya dalam serbuan itu polis merampas komputer riba dan telefon bimbit pelbagai jenama serta kad pra bayar yang kesemuanya dipercayai digunakan untuk kegiatan memberi pinjaman secara dalam talian.

Lee berkata siasatan lanjut masih dijalankan termasuk mengesan dalang sindiket itu yang dipercayai menjalankan kegiatan berkenaan secara berpindah-randah bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.

"Semua 10 individu itu dipercayai bekerja dengan sindiket berkenaan dan kami masih menjalankan siasatan bagi mengenal pasti sejak bila mereka beroperasi. Polis tidak menolak kemungkinan peminjamnya bukan sahaja di Pulau Pinang malah beberapa negeri lain juga, " katanya.

Beliau berkata semua 10 individu yang ditahan itu kini direman untuk membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 5(2) Akta Pemberi Pinjaman Wang 1951.

-- BERNAMA