KEMAMAN: Dua pekerja pusat hiburan yang dipercayai terlibat melakukan rompakan bersenjata di sebuah kedai serbaneka di Bandar Chukai, Kemaman diberkas.

Ketua Polis Daerah Kemaman Superintendan Hanyan Ramlan berkata kedua-dua suspek berusia lingkungan 20-an hingga 40-an itu ditahan kira-kira jam 4 pagi Khamis dalam dua tangkapan berasingan di sekitar Kemaman.

Menurut Hanyan ketika kejadian pemilik kedai serbaneka tersebut sedang duduk di hadapan kedai bersama dua rakannya sebelum didatangi suspek yang menaiki bermotosikal kira-kira jam 1.45 pagi.

Katanya kedua-dua suspek kemudiannya mengacukan senjata menyerupai pistol dan sebilah pisau ke arah mangsa sebelum melarikan wang dan barangan peribadi milik mangsa.

"Dalam kejadian ini, kerugian berjumlah hampir RM5,000, tiada kecederaan yang dilaporkan.

"Saya nak nyatakan di sini kejayaan Task Force IPD berjaya menyelesaikan kes ini dalam tempoh satu jam setengah, selepas kejadian berlaku, ini adalah bantuan daripada CCTV dan juga maklumat orang awam yang ketika itu berada di sekitar premis tempat kejadian," katanya.

Beliau berkata hasil ujian saringan air kencing mendapati kedua-dua suspek positif metamfetamin selain turut mempunyai jenayah rekod lampau berkaitan rogol dan dadah.

Jelasnya suspek kini direman selama tujuh hari sehingga Rabu depan dan kes disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan.

Hanyan berkata dengan penahanan suspek terbabit dipercayai telah menyelesaikan sekurang-kurangnya dua kes rompakan bersenjata berkumpulan di daerah itu sejak Oktober tahun lalu.