IPOH: Seorang lelaki berusia 55 tahun yang bekerja sebagai tukang kebun ditahan setelah dipercayai menjadi suspek dalam kes bunuh seorang lelaki di pondok pengawal keselamatan sebuah sekolah dekat Bandar Sri Botani, di sini, pada awal pagi Sabtu.

Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Yahaya Hassan dalam kenyataan pada Ahad memaklumkan, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh menerima maklumat dari orang awam berhubung kes kematian di pondok pengawal keselamatan di sekolah tersebut pada jam 3.34 pagi semalam.

Katanya lagi, siasatan awal oleh pihak polis di tempat kejadian mendapati seorang lelaki berusia 43 tahun berada dalam keadaan tidak sedarkan diri bersandar di dinding pondok pengawal keselamatan sekolah tersebut.

"Mangsa telah disahkan meninggal dunia oleh petugas ambulans dari Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh.

"Pihak polis turut menangkap seorang lelaki berusia 55 tahun yang bekerja sebagai tukang kebun di sekolah itu dan merampas senjata yang digunakan oleh suspek bagi membantu siasatan.

"Hasil bedah siasat terhadap mayat mangsa menunjukkan punca kematian mangsa adalah kecederaan di bahagian abdomen akibat objek tumpul," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan tengah malam tadi.

Yahaya berkata, kes berkenaan diklasifikasikan sebagai kes bunuh dan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan suspek akan dibawa ke Mahkamah Majistret Ipoh pada Ahad bagi permohonan perintah tahanan reman.

Jelasnya lagi, dengan tertangkapnya suspek tersebut, maka kes itu telah berjaya diselesaikan.

"Pihak siasatan akan melengkapkan siasatan kes ini dan merujuk kertas siasatan kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk cadangan pertuduhan,"katanya.