KEPALA BATAS: Satu sindiket pengedaran syabu ke luar negara dengan menggunakan acuan simen tumpas selepas enam suspek termasuk pasangan kekasih ditahan sepasukan polis pada 4 Ogos lalu.

Kesemua suspek berusia antara 32 hingga 66 tahun itu ditahan sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Kontinjen Pulau Pinang dalam empat serbuan berasingan di Butterworth dan Bayan Lepas, Pulau Pinang.

Ketua Polis Seberang Perai Utara (SPU), Asisten Komisioner Mohd Radzi Ahmad berkata, pasangan kekasih berusia 32 dan 36 tahun ditahan di hadapan sebuah premis di Bayan Lepas dalam serbuan jam 2.30 petang.

Susulan tangkapan tersebut, polis membuat serbuan di sebuah rumah di Taman Bagan, Butterworth jam 4.30 petang dan menahan empat lagi suspek termasuk dua warga emas.

"Susulan penangkapan itu, polis merampas sejumlah dadah jenis syabu dan serbuk MDMA (ekstasi) selain menyita sebuah kenderaan dengan nilai keseluruhan dianggarkan RM718, 912.

"Siasatan mendapati dadah tersebut untuk pasaran tempatan dan luar negara dan ia boleh digunakan oleh 3,319 penagih," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis SPU, dekat sini, hari ini.

Siasatan lanjut mendapati sindiket terbabit aktif sejak Jun lalu dan menyembunyikan syabu dalam acuan simen sebelum dihantar ke luar negara menggunakan khidmat penghantaran.

Menurut Mohd Radzi, ujian air kencing ke atas semua suspek didapati negatif dadah tetapi tiga daripadanya mempunyai rekod lampau berkaitan dadah.

Kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan boleh dihukum mati jika sabit kesalahan.

Sementara itu, pada tarikh sama jam 4.30 petang, sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik IPD SPU telah menahan seorang lelaki berusia 26 tahun dalam serbuan di sebuah rumah di Mak Mandin, Butterworth.

Susulan tangkapan itu, polis merampas sejumlah dadah jenis ketamin, ekstasi, eramin 5 dan serbuk MDMA selain menyita sebuah kenderaan dengan nilai keseluruhan RM70,080.

Ujian air kencing mendapati lelaki terbabit positif dadah metamfitamin dan ketamin serta ditahan sehingga 9 Ogos ini untuk siasatan lanjut.