KOTA KINABALU: Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengarahkan pengurusan setiap pusat pemberian vaksin (PPV) di Sabah memperketat penguatkuasaan prosedur operasi standard (SOP) bagi mengelak berlaku kesesakan melampau di pusat itu.

Beliau berkata meskipun pemberian vaksin secara jumpa terus dibenarkan, penguatkuasaan SOP termasuk penjarakan fizikal dalam kalangan orang ramai yang hadir ke PPV perlu diperketat untuk memastikan proses pemberian vaksin sentiasa berada dalam keadaan terkawal.

"Kita tidak boleh elak daripada berlakunya orang ramai datang (ke PPV) memandangkan sekarang ini kadar vaksinasi di Sabah semakin meningkat dan semakin ramai yang tahu untuk mendapatkan vaksinasi. Jadi apabila (pemberian vaksin) dibuka secara jumpa terus maka mungkin berlaku sedikit kesesakan.

"Bagaimanapun, saya telah pesan kepada pengurus PPV dan juga pasukan terlibat dalam penguatkuasaan supaya SOP dikuatkuasakan dengan ketat agar tidak berlaku kesesakan," katanya kepada pemberita di sini pada Isnin.

Terdahulu, beliau meninjau lokasi tanah runtuh membabitkan beberapa bangunan di Kompleks C, Hospital Queen Elizabeth (HQE) susulan hujan lebat baru-baru ini.

Turut hadir Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, Pengarah Kesihatan Sabah Dr Rose Nani Mudin dan Pengarah HQE Dr William Gotulis.

Khairy mengulas isu pemberian vaksin secara jumpa terus di Sabah sejak 12 Ogos lepas yang dilapor menyebabkan berlakunya kesesakan luar biasa di beberapa PPV termasuk Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di sini sehingga orang ramai terpaksa beratur panjang untuk mendapatkan suntikan vaksin.

BACA: Tanah Runtuh: Lima bangunan berisiko di Hospital Queen Elizabeth dikosongkan

BACA: Sabah diberi keutamaan bagi penyaluran vaksin dos tunggal Cansino 

BACA: KKM siasat kelewatan fasa dua Hospital Papar, tindakan susulan dalam masa terdekat - KJ

Mengenai bangunan HQE yang terjejas itu, beliau berkata Jabatan Kerja Raya (JKR) sedang membuat penilian kerosakan dan Kementerian Kesihatan akan mendapatkan anggaran kos daripada jabatan itu untuk permohonan peruntukan bagi tujuan pembangunan serta pembaikan.

"JKR akan membuat ketetapan berkenaan Klinik Tibi dan bangunan yang ada di sini... ketetapan untuk bangunan ini diklasifikasikan sebagai tidak selamat buat masa ini," katanya.

Jumaat lepas, lima bangunan berisiko di HQE yang terletak berhampiran kawasan tanah runtuh iaitu Stor Ubat dan Consumable, Wad Perubatan Kronik, Wad Rehab, Klinik Tibi dan Sleep Lab telah dikosongkan sebagai langkah keselamatan.

 
Sumber Facebook Khairykj

Terdahulu, Khairy mendengar taklimat Dr William berkaitan kapasiti HQE terutama bagi menangani pesakit COVID-19, yang antara lain memaklumkan kapasiti hospital itu buat masa ini agak baik termasuk di wad Unit Rawatan Rapi, wad biasa dan bahagian kecemasan.

Beliau turut menyampaikan bantuan kebajikan kepada 14 kakitangan hospital yang terlibat dalam bencana banjir dan insiden tanah runtuh itu.

-- BERNAMA