KUALA LUMPUR: Pencapaian skor 92 peratus dalam penilaian sektor kewangan komprehensif oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia merupakan sebuah pencapaian membanggakan untuk Malaysia.

Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah, prestasi tersebut menjadi cerminan kukuh kepada sebuah negara berstatus membangun dalam tempoh hampir dua dekad selepas Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) ditubuhkan.

"Ini menunjukkan usaha monumental dilakukan oleh SC dalam tempoh hampir 20 tahun untuk mengawal selia dan mengukuhkan pasaran modal Malaysia.

"Sementara itu, pada April 2023, sejumlah RM22.2 bilion telah dikeluarkan di bawah Kerangka Sukuk Pelaburan Mampan dan Bertanggungjawab (SRI) SC, satu langkah yang sangat penting menuju ekonomi yang lebih mampan dan etika, bukan hanya untuk Malaysia tetapi untuk dunia," titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah demikian pada majlis pelancaran penerbitan khas buku sempena Ulang Tahun ke-30 SC di Bukit Kiara, di sini, pada Khamis.

Baginda bertitah, di sebalik pencapaian dan kandungan tercatat dalam buku ini adalah ketajaman penglihatan luar biasa pihak SC.

"Beberapa kali dalam halaman buku, terdapat kisah-kisah kakitangan SC memberi peringatan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa tepat sebelum krisis melanda. Tan Sri Munir Majid melihat tanda-tanda amaran tentang pasaran “super boom” sebelum Krisis Kewangan Asia pada tahun 1997.

"Laporan SC sendiri mengenai punca dan kesan krisis kewangan ini menyeru untuk mengawalselia dana lindung antarabangsa kira-kira satu dekad sebelum Krisis Kewangan Global pada tahun 2007.

"Meskipun nasihat tersebut tidak diambil tindakan, laporan SC sendiri mengenai punca dan kesan krisis kewangan ini memerlukan pengawalseliaan dana lindung nilai antarabangsa sekitar sedekad sebelum Krisis Kewangan Global pada tahun 2007, dan ia mendapat kredibiliti global dan pengaruh SC dalam retrospektif dengan tepat," titah Sultan Nazrin lagi.