Menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah, isu perlindungan alam sekitar menjadi faktor penting kepada rakyat Negeri Di Bawah Bayu itu untuk menentukan kerajaan yang akan dipilih pada 26 September ini.

Hasil tinjauan oleh Tabung Alam Sedunia (WWF) Malaysia mendapati 80 peratus daripada 85 peratus responden yang merancang untuk mengundi dalam pilihan raya tersebut menyatakan mereka ingin tahu mengenai aspirasi persekitaran yang dibawa parti-parti politik untuk Sabah.

WWF-Malaysia dalam kenyataan memaklumkan tinjauan tersebut membabitkan seramai 1,239 responden daripada pelbagai kumpulan usia dan latar belakang menerusi media digital dan khidmat pesanan ringkas (SMS) pada 27 Ogos lalu.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak 42 peratus terdiri daripada responden dalam kumpulan umur 31 hingga 45; 29 peratus (di bawah 30 tahun); 22 peratus (46-60 tahun), manakala hanya tujuh peratus mewakili kumpulan umur 61 tahun ke atas.

Selain itu, tinjauan tersebut turut mendedahkan sebanyak 71 peratus menganggap isu persekitaran sebagai antara faktor yang akan menentukan undi mereka.

“Tinjauan juga mendapati 72 peratus responden di semua peringkat umur juga menyatakan mereka 'sangat prihatin' terhadap isu persekitaran termasuk laut dan daratan.

“Sementara itu, responden berumur 61 tahun ke atas yang membentuk kelompok responden terkecil dalam tinjauan ini, iaitu 79 peratus daripadanya mengakui sangat mementingkan alam sekitar.

“Ini diikuti kumpulan umur 31-35 tahun (74 peratus); 46-60 tahun (70 peratus) dan bawah 30 tahun (69 peratus) yang sangat mengambil berat mengenai isu alam sekitar,” demikian menurut WWF dalam kenyataan pada Rabu.

Dalam perkembangan sama, Ketua Pemuliharaan WWF-Malaysia Sabah, Dr Robecca Jumin, berkata rakyat Sabah sudah menyuarakan kebimbangan mereka dan meletakkan persekitaran sebagai aspek penting dalam kehidupan.

“Namun, tindakan kita tidak boleh berhenti di sini. Kita sebagai rakyat Sabah perlu terus menggunakan suara kita dan berkongsi kebimbangan kita.

"Oleh kerana kesejahteraan masa depan bergantung keadaan persekitaran, kita seharusnya terus memastikan pemimpin politik berpegang dengan standard dan tanggungjawab tinggi untuk memastikan kepelbagaian yang ada di Sabah terus dilindungi serta dilestarikan untuk kepentingan manusia dan alam,” jelas beliau dalam kenyataan tersebut.

Sehubungan itu, Robecca mengulangi seruan kepada parti-parti politik untuk memasukkan komitmen terhadap alam sekitar sebagai sebahagian daripada manifesto mereka.

Menerusi surat terbuka kepada parti-parti politik di Sabah pada bulan lepas, Robecca berkata WWF-Malaysia telah menekankkan enam perkara utama berhubung alam sekitar.

Ia termasuk mencapai sasaran 30 peratus hutan sebagai Kawasan Dilindungi Sepenuhnya dan 13 peratus atau lebih Kawasan Perlindungan Marin di Sabah.

Hari pengundian bagi PRN Sabah ditetapkan pada 26 September ini, melibatkan bilangan pengundi berdaftar seramai 1,124,598 juta orang.