Calon Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (DUN) N.24 Tanjung Keramat, Ir Shahelmey Yahya memuji kecekapan pasukan petugas di pusat mengundi kawasan itu dalam mengendalikan kepatuhan norma baharu susulan penularan COVID-19.

Beliau berkata, hasil pemantauan pihaknya pagi tadi, petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan pasukan keselamatan dilihat amat komited dengan tanggungjawab mereka.

"Ini termasuk mengendalikan para pengundi secara teratur, mengambil suhu badan, pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP), sehinggalah merujuk pengundi ke saluran masing-masing.

"Kami memuji kecekapan mereka dalam memastikan pematuhan norma baharu dapat dilaksanakan," katanya selepas selesai menunaikan tanggungjawab di peti undi pada jam 8.30 pagi ini.

Beliau yang ditemani isteri, Dayang Siti Nur Hayyat Ag Mohd Saufi, menunaikan kewajipan mereka di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Putatan.

Dalam pada itu, Shahelmey turut menyeru orang ramai untuk keluar mengundi pada hari ini dengan mematuhi amalan SOP dan menjaga penjarakan fizikal masing-masing.

Ikuti LAPOR LANGSUNG: Hari Penentuan di Sabah

Ikuti juga perkembangan terkini PRN Sabah ke-16 di astroawani.com