SATOK: Berus khas hanya akan digunakan untuk mencalit dakwat pada jari pengundi yang bergejala sahaja sepanjang hari pengundian pada Pilihan Raya Negeri (PRN) ke-12 Sarawak.

Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, beliau telah membuat semakan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung perkara tersebut.

Jelas Fadilah, beliau sedar berlaku kekeliruan susulan mesej yang tersebar di laman sosial WhatsApp, mendakwa proses pengundian hari ini tidak mengikut SOP yang ditetapkan.

“Bila saya menyemak dengan SPR, berus hanya akan digunakan untuk mereka suhunya melebihi 37.5 Celsius, hanya (individu) itu akan digunakan berus dan dibuang.

“…. Yang lain, yang suhunya okay, memang dicelup jari di dalam botol dakwat khas,” katanya kepada pemberita, di sini pada Sabtu.

Beliau berkata demikian selepas meninjau Pusat Mengundi Kompleks Sukan Satok, Padang SLPAS, di sini.

Pada PRN Melaka, SPR turut menggunakan SOP sama, iaitu penggunaan berus khusus buat pengundi yang dikesan mempunyai suhu melebihi 37.5 darjah Celsius dan bergejala batuk serta selesema.

Dalam perkembangan sama, Fadilah yang juga Menteri Kanan Kerja Raya turut menzahirkan rasa puas hati dengan SOP yang dilaksanakan pada hari pengundian.

Beliau sebelum itu selesai membuang undi di Pusat Mengundi SK Rakyat.

Ditanya mengenai jangkaan peratusan keluar mengundi, Fadilah berpandangan, ia menunjukkan perkembangan yang positif, setakat ini.

“Kawasan ini (Kompleks Sukan Satok) agak padat, nampaknya orang turun dan kita tak jangka warga emas yang menggunakan kerusi roda pun nampaknya turun.

“Ini bermakna sambutan yang begitu baik sekali, dan SOP ini dijaga dengan begitu baik,” ujarnya.

Setakat pukul 11 pagi, SPR memaklumkan peratusan keluar mengundi bagi PRN12 Sarawak ialah 32 peratus.

SPR menjangkakan peratusan keluar mengundi bagi PRN ini adalah 70 peratus.