KUALA LUMPUR: Keputusan untuk membenarkan pelaksanaan Program 'Jom Ziarah Gereja' tertakluk kepada bidang kuasa kerajaan negeri, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Mohd Naim Mokhtar.

Oleh itu, Mohd Na'im berkata beliau menghormati sebarang keputusan kerajaan negeri tentang perkara tersebut.

"Sebab perkara ini ada khilaf yang berlaku, ada perbezaan pandangan di situ dan saya menghormati (keputusan) di peringkat negeri.

"Oleh sebab itu, ada negeri yang melarang dan ada yang membenarkan (program Ziarah Gereja)," katanya kepada pemberita pada majlis Townhall Ikon Nasional peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, di sini hari ini.

Sebelum ini media melaporkan Pulau Pinang tidak melarang mana-mana pihak menganjurkan program yang mengajak umat Islam melawat rumah ibadat bukan Islam di negeri itu bagi memahami agama lain, selagi tidak bercanggah dengan akta dan enakmen sedia ada.

Bagaimanapun Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) melarang perkara tersebut di negeri berkenaan.

Program 'Jom Ziarah Gereja' adalah inisiatif di bawah Projek Artikel 11 diterajui Impact Malaysia iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang bernaung di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

Selasa lepas, Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh ketika menggulung perbahasan Belanjawan 2023 bagi kementeriannya di Dewan Rakyat menjelaskan bahawa program 'Jom Ziarah Gereja' tidak membabitkan individu beragama Islam.

Pada majlis Townhall Ikon Nasional itu, Mohd Na'im turut menyerahkan bantuan awal pendidikan kepada 850 penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) meliputi bantuan tunai, komputer riba dan beg keperluan asas berjumlah RM8 juta.

Program anjuran Yayasan Prihatin Nasional (PRIHATIN) dengan kerjasama Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan Bank Rakyat itu merupakan program perkongsian ilmu daripada tokoh-tokoh ternama yang berjaya dalam bidang masing-masing dengan pelajar IPT.

-- BERNAMA