KUALA LUMPUR: Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) dan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) telah melantik juruaudit bebas untuk melaksanakan audit keselamatan secara menyeluruh di tapak pembinaan SUKE.

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dalam kenyataannya memaklumkan juruaudit bebas itu juga dilantik untuk mengkaji punca kejadian yang berlaku pada 22 Mac lepas selain siasatan oleh Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) serta Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP).

"Pelantikan juruaudit bebas ini adalah prosedur operasi standard (SOP) apabila berlaku kejadian luar jangka di semua tapak pembinaan lebuh raya.

"Kesemua syarikat pemaju projek lebuh raya adalah bertanggungjawab untuk memastikan semua kontraktor dan subkontraktor mematuhi peraturan dan prosedur kerja yang ditetapkan," menurut kenyataan itu.

Menurut LLM, arahan dikeluarkan kepada semua syarikat konsesi yang terlibat dalam projek lebuh raya dalam pembinaan supaya melaksanakan pemeriksaan keselamatan terperinci menerusi juruaudit bebas.

Selaras dengan perjanjian konsesi, kenyataan itu memaklumkan jika berlaku kejadian di luar jangkaan, syarikat konsesi bertanggungjawab untuk melantik juruaudit bebas yang akan dipantau LLM.

"Pelantikan juruaudit bebas ini perlu untuk menilai keseluruhan pematuhan SOP, langkah-langkah penambahbaikan yang perlu dilakukan dan mengkaji punca insiden luar jangka," menurut kenyataan itu.

Selain itu, LLM diarahkan Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof agar memastikan kesemua syarikat konsesi melaksanakan pemeriksaan terperinci di semua kawasan pembinaan yang berisiko tinggi terhadap keselamatan pengguna jalan raya, orang awam dan pekerja pembinaan.

Sementara itu, pemandu lori yang cuai hingga menyebabkan bongkah konkrit terjatuh dari sebuah lori di lorong tengah Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) selepas Hillview menghala ke Ampang hari ini telah dikenakan tindakan saman.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya ACP Mohammed Farouk Eshak berkata insiden pada kira-kira 7 pagi itu telah menyebabkan laluan trafik sesak di kawasan tersebut.

Prolintas dalam kenyataan sebelum ini menjelaskan insiden yang tular dalam media sosial itu tidak ada kaitan dengan pembinaan SUKE.

-- BERNAMA