KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa pihak pendakwaan dan pembelaan sedang berbincang mengenai proses inkuiri bagi menentukan sama ada seorang lelaki yang dihukum penjara 13 tahun kerana menipu dan memalsukan dokumen adalah ahli perniagaan, Datuk Paiman Shakimon.

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Ashrof Adrin Kamarul memaklumkan kepada Hakim Datuk Muhammad Jamil Hussin bahawa terdapat isu utama termasuk beban pembuktian dan dokumen berkaitan inkuiri masih belum diselesaikan.

"Saya telah berbincang dengan semua peguam yang mewakili Paiman dan kami memerlukan sedikit masa untuk menyelesaikan isu-isu yang masih berbangkit sebelum inkuiri diteruskan.

"Pada masa sama saya telah mendapatkan pegawai penyiasat baharu kerana pegawai penyiasat yang asal telah bersara. Pegawai penyiasat baharu sedang membuat persediaan inkuiri termasuk penyediaan dokumen serta pengesanan saksi-saksi yang berkaitan," katanya yang turut memohon tarikh pengurusan kes ditetapkan pada 26 April untuk pihak-pihak memaklumkan mengenai perbincangan tersebut.

Peguam Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria yang mewakili Aldrin Pratama Widjaja (didakwa oleh pendakwaan sebagai Paiman) mengesahkan kedua-dua pihak telah berbincang mengenai proses inkuiri itu pada 11 Jan lepas.

Hakim Muhammad Jamil kemudian menetapkan pengurusan kes pada 26 April ini.

Pada 2 Dis 2021, Mahkamah Tinggi memerintahkan Paiman yang menghilangkan diri selama sembilan tahun menjalani hukuman penjara 13 tahun atas kesalahan menipu dan memalsukan dokumen selepas mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen.

Paiman sebelum ini, merayu terhadap sabitan dan hukuman penjara 13 tahun yang dijatuhkan Mahkamah Sesyen terhadapnya pada 2011 selepas dia didapati bersalah atas empat pertuduhan menipu dan memalsukan dokumen membabitkan RM12 juta.

Bagaimanapun, ketika rayuannya ditetapkan untuk pendengaran di Mahkamah Tinggi, lelaki itu telah menghilangkan diri dan pada 20 Julai 2012 mahkamah mengeluarkan waran tangkap serta waran pemenjaraan juga dikeluarkan terhadapnya pada 11 Okt tahun sama kerana gagal hadir pada prosiding rayuannya.

Paiman, 65, berjaya diberkas pihak polis selepas didapati masuk ke Malaysia menggunakan pasport Indonesia dengan nama Aldrin Pratama Widjaja dan hasil semakan menggunakan sistem biometrik cap jarinya di Jabatan Pendaftaran Negara menunjukkan dia sememangnya Paiman bin Shakimon.

Bagaimanapun, lelaki itu sehingga kini menafikan beliau adalah Paiman dan pada tahun lepas lelaki berkenaan memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan terhadap waran tangkap serta waran pemenjaraan yang dikeluarkan terhadapnya.

Mahkamah Rayuan memerintahkan Mahkamah Tinggi menjalankan inkuiri bagi mengenal pasti identiti lelaki berkenaan.

Paiman dihukum penjara 26 tahun oleh Mahkamah Sesyen pada 19 April 2011 selepas didapati bersalah menipu dan memalsukan dokumen membabitkan RM12 juta milik dua Datuk lain dalam satu kes penipuan pelaburan antara 2005 dan 2006.

Bagaimanapun, Paiman hanya perlu menjalani hukuman penjara selama 13 tahun selepas Hakim Datuk Jagjit Singh Bant Singh memerintahkan hukuman itu berjalan serentak.

-- BERNAMA