Usaha pasukan forensik untuk membawa keluar semua mayat di kem penempatan sementara di Bukit Wang Burma dijangka selesai pada 8 Jun depan.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, perkara itu dapat dilakukan dengan kerjasama pasukan keselamatan lain.

Antara mekanisme kerjasama yang digunapakai adalah dengan mendapatkan kepakaran daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia bagi mempercepat proses membawa keluar mayat berkenaan.

“Harapan kita agar semuanya boleh dibawa dengan bantuan pihak-pihak lain, umpamanya pihak bomba oleh kerana kawasan ini adalah kawasan hutan simpan,” ujar Wan Junaidi.

Menurut Wan Junaidi, pihaknya tidak boleh sembarangan menebang pokok untuk dibuat kawasan pendaratan, melainkan ada kebenaran daripada kerajaan negeri.

Permohonan itu juga perlu dibawa dan dibincangkan oleh pihak Ketua Polis Negara (KPN) bersama pihak Menteri Besar Kedah.

“Kalau tiada pilihan lain, Timbalan KPN akan berbincang dengan pihak bomba untuk melakukan kerja-kerja pemindahan dengan menaikkan hasil penemuan (di kem penempatan sementara) ke helikopter,” uajr beliau.

Dalam masa yang sama, pihak polis juga menolak kemungkinan lebih daripada satu mayat ditempatkan di dalam satu lubang kubur.

Ia berdasarkan empat mayat yang telah dibawa keluar, hanya satu mayat berada di setiap satu lubang kubur, malah mayat yang dibawa keluar itu juga lengkap dikafankan dan disempurnakan mengikut cara Islam.