TUMPAT: Punca seorang wanita dilarikan empat individu di Kampung Semat Jal, Palekbang di sini pada Selasa lepas dipercayai ada kaitan dengan sindiket pengedaran dadah.

Pemangku Ketua Polis Kelantan, Datuk Muhamad Zaki Harun berkata, siasatan awal mendapati suami mangsa dipercayai terlibat dalam kumpulan sindiket tertentu.

"Setelah siasatan dibuat kita dapati suami kepada wanita ini ada terlibat dalam satu sindiket yang menyalahi undang-undang.

"Ketua Siasatan Jenayah telah mengadakan perbincangan dengan beberapa jabatan termasuk Bukit Aman untuk kesan di mana wanita ini berada dan kita juga hubungi counter part kita di negara jiran untuk sama sama membantu.

"Insiden ini bukan sesuatu yang boleh berlaku kepada semua orang, insiden ini adalah kerana melibatkan sindiket kerana ahli sindiket mengenali satu sama lain mengetahui ada di mana keadaan biasa tak ada kejadian begini," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Video Tular | Polis sahkan terima laporan dakwaan wanita diculik


Susulan itu pihaknya menahan tiga individu termasuk suami mangsa yang berusia 36 tahun serta seorang wanita di kawasan Tumpat semalam.

Beliau turut memaklumkan, suami mangsa turut mempunyai dua rekod jenayah lampau manakala seorang lagi individu mempunyai 7 rekod jenayah lampau.

Ketiga-tiga individu berusia dari 35 hingga 47 tahun ditahan reman empat hari sehingga 17 September.

Mangsa Culik | Suami mangsa dipercayai ada kaitan sindiket dadah


Muhamad Zaki berkata, operasi sedang dijalankan termasuk memohon bantuan pihak berkuasa di Thailand bagi mengesan wanita berkenaan.

Mengulas lanjut, Muhamad Zaki tidak menolak kemungkinan mangsa mengetahui kegiatan suaminya dan berlaku perselisihan antara suami mangsa dan kumpulan sindiket.

Beliau berkata operasi pada hari kejadian berjaya mengesan kereta yang digunakan yang ditinggalkan berhampiran pangkalan haram di  Kuala Jambu, Tumpat.

Setakat ini pihak keluarga dan polis tidak nenerima panggilan meminta wang tebusan.

Polis juga sudah mengenal pasti kumpulan sindiket terlibat dan pada masa sama operasi besar-besaran sedang digerakkan.

Semalam media melaporkan seorang wanita berusia 36 tahun dibawa lari oleh empat individu menaiki sebuah kereta berwarna perak.