KUALA LUMPUR: Pusat Kardiologi Hospital Serdang yang akan mula beroperasi 12 Disember ini bakal menampung hampir dua kali ganda kapasiti perkhidmatan prosedur jantung sedia ada iaitu sebanyak 60,000  setahun.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, khidmat prosedur jantung dapat dipertingkatkan sekali gus memberi manfaat kepada ramai pesakit.

Menurutnya, pusat kardiologi itu dilengkapi dengan peralatan tercanggih yang pertama di Malaysia dan terbesar di rantau Asia Tenggara.

"Kalau dahulu kita dapat buat 35,000 prosedur jantung di Hospital Serdang, namun dengan ada pusat ini, kapasiti dapat dapat ditingkatkan kepada 60,000 prosedur jantung.

"Pusat kardiologi ini ditubuhkan bagi mempercepatkan penerimaan rawatan oleh pesakit dan dijangka dapat mengurangkan masa menunggu rawatan angiogram daripada 18 bulan kepada 9 bulan untuk kes-kes elektif yang stabil.

"Namun, kes kecemasan akan tetap diberikan rawatan serta-merta," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penyerahan Projek Pusat Kardiologi Hospital Serdang di sini, pada Isnin.

Khairy berkata, perkhidmatan jantung Hospital Serdang merupakan perkhidmatan yang paling sibuk dengan beban kerja paling tinggi di antara semua 10 fasiliti perkhidmatan jantung di KKM dengan lebih 40,000 pesakit luar setahun dan lebih 12,000 rawatan invasif setahun termasuk angiogram dan angioplasti koronari.

Justeru katanya, KKM telah memohon 951 perjawatan baharu termasuk doktor pakar, doktor dan jururawat kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi pengoperasian Pusat Kardiologi Hospital Serdang .

Dalam perkembangan sama, beliau turut memberi jaminan bahawa pusat kardiologi itu akan kekal di bawah KKM.

Menurutnya, daripada 300 pakar kardiologi di Malaysia, hanya 10 peratus yang masih berkhidmat dengan KKM.