ALOR SETAR:Sebuah pusat rawatan khas bagi merawat banduan penjara yang didapati positif COVID-19 bagi Kluster Tembok telah dibuka di Penjara Alor Setar.

Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, petugas kesihatan juga telah ditempatkan di pusat rawatan berkenaan yang akan berfungsi sama seperti hospital-hospital yang melakukan rawatan terhadap individu positif COVID-19.

Tambah beliau, setakat ini juga, seramai 35 banduan dari penjara berkenaan telah dirujuk ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) bagi menerima rawatan susulan.

Menurut Sanusi, banduan yang akan menamatkan tempoh tahanan dalam waktu terdekat dan didapati negatif COVID-19 pula akan ditempatkan di Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang ditetapkan bagi menjalani proses isolasi dan kuarantin.

"Pusat rawatan sebenarnya dibuat di dalam penjara… yang dibawa ke hospital itu (pula) telah ditapis (ujian saringan). Jabatan Penjara (juga) telah membuka pusat PLKN untuk dijadikan penjara sementara yang diwartakan sebagai penjara (kepada banduan) contohnya kesalahan dadah ada lagi tiga bulan hukuman. (Itu) antara kategori yang dibenarkan untuk dirawat di hospital atau di pusat PLKN, " kata Sanusi.

Beliau berkata demikian kepada wartawan media selepas Mesyuarat Mingguan EXCO Kerajaan Negeri Kedah di Wisma Darul Aman, pada Rabu.






Dalam perkembangan sama, Sanusi turut mengumumkan kerajaan negeri telah menyalurkan bantuan kewangan sebanyak RM200 kepada 84 keluarga yang tinggal di Kuarters Penjara Alor Setar.

Bantuan bekalan asas yang merangkumi beras, minyak masak, lampin bayi, air mineral, gula dan biskut kering juga, kata beliau, disalurkan kepada kesemua keluarga berkenaan.

Tambah Sanusi, pihaknya turut menyampaikan bantuan bekalan perubatan dan makanan tambahan kepada 330 petugas barisan hadapan yang bertugas di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat Pentadbiran secara Bersasar (TEMCO) Penjara Alor Setar.