GEORGE TOWN: Golongan gelandangan di Pulau Pinang kini boleh berlindung dengan selamat dan selesa di Pusat Transit Gelandangan yang diwujudkan demi membantu golongan tersebut.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata, meskipun kewujudan pusat itu tidak mampu menyelesaikan isu gelandangan sepenuhnya, namun usaha tersebut dilihat mampu mengubah hidup golongan gelandangan ke tahap lebih berkualiti.

Kon Yeow berkata, kerajaan Pulau Pinang memperuntukkan sejumlah RM4.4 juta bagi merealisasikan ‘pusat transit gelandangan pertama negeri’ di negeri itu.

Katanya, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang bertindak sebagai pengendali pusat berkenaan akan memantau dan melakukan intervensi bersesuaian agar golongan itu dapat diselamatkan, berdikari dan berintegrasi dalam masyarakat.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang memperuntukkan sejumlah RM4.4 juta bagi merealisasikan ‘pusat transit gelandangan pertama negeri’ di negeri itu.- Foto Astro AWANI


Sehubungan itu, beliau turut mengalu-alukan penyertaan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mempunyai kepakaran untuk bersama-sama membangunkan potensi gelandangan di pusat itu.

"Kita nampak ini satu platform yang membolehkan banyak pihak menyumbang bukan saja wang ringgit,  tanah, kepakaran, sumbangan kebendaan, perkhidmatan dan sumbangan pengurusan, pengoperasian.

"Setelah ianya dibuka nanti, masih ada banyak ruang masyarakat di Pulau Pinang ini untuk terus menyumbang walaupun peringkat projek telah siap tetapi (dari segi) pengoperasian (masih diperlukan).

"Jadi, kita sambut baik dan alu-alukan pihak NGO yang ada kepakaran, yang ada sumber untuk bersama dengan pihak JKM, mengadakan kursus, bengkel supaya golongan gelandangan dapat diperkasakan semasa mereka menghabiskan masa di pusat ini," katanya.

Kon Yeow berkata demikian pada sidang media selepas majlis Perasmian dan Penyerahan Pusat Transit Gelandangan Pulau Pinang di sini pada Jumaat.

Pusat transit berkenaan dilengkapi dengan 88 katil . - Foto Astro AWANI



Beliau berkata, pusat itu didirikan di atas tanah seluas 1,370 meter persegi milik Majlis Bandaraya Pulau Pinang.

Pusat itu dibina berdasarkan konsep 'triple net zero' iaitu 'zero waste', 'zero energy' dan 'zero water' yang mematuhi ciri-ciri bangunan hijau (GBI) berstatus platinum dijangka akan mula beroperasi sepenuhnya Ogos ini.

Pusat transit berkenaan dilengkapi dengan 88 katil iaitu 60 katil bagi asrama lelaki dan 18 katil untuk wanita, mesra kepada warga emas dan golongan orang kurang upaya (OKU).

Ia juga turut dilengkapi dengan kemudahan dobi, ruang seminar, kafe, surau dan ruang jemuran, taman untuk kegiatan riadah, bilik mandi serta tandas selain bilik pemeriksaan kesihatan .

Selain itu, Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) turut  menempatkan sebuah rumah kedai yang diisytihar bangunan warisan kategori 2 untuk pembangunan projek itu.