Kecekapan pasukan penyelam tentera elit Indonesia benar-benar diuji kuasa alam apabila usaha mereka hari ini untuk mendekati bahagian ekor pesawat AirAsia QZ8501 dan mencari kotak hitam berdepan dengan arus kuat sejak pagi ini.

Pesawat malang tersebut terhempas di Selat Karimata, Laut Jawa pada 28 Disember lalu sewaktu melalui kawasan rebut petir dalam penerbangan dari Surabaya ke Singapura. Kesemua 162 orang penumpang dan anak kapal dipercayai terkorban.

Cuaca buruk menjadi kekangan utama bagi usaha mencari dan menyelamat (SAR) daripada gabungan pasukan antarabangsa yang berkejar dengan waktu bagi mendapatkan kesemua mayat dan juga perekod data penerbangan berkenaan atau kotak hitam.

Penemuan terbesar adalah pada Rabu apabila lokasi bahagian ekor pesawat telah dikesan terbenam di dasar laut sedalam 30 meter.

"Pasukan penyelam telah sampai ke lokasi berkenaan namun jarak pandangan adalah kurang daripada satu meter dan mereka hanya mampu mengumpulkan beberapa serpihan.

“Sekarang kami sedang menunggu kekuatan arus berkurang. Jika ia menjadi lebih tenang, pasukan penyelam akan kembali ke lokasi berkenaan untuk memeriksa sama ada kotak hitam masih terdapat pada bahagian ekor pesawat tersebut,” ujar ketua Badan SAR Nasional (Basarnas) Indonesia, Bambang Soelistyo.

Bambang menambah, pihaknya bersedia dengan jentera pengangkat bagi menaikkan bangkai pesawat tersebut namun ada banyak prosedur pemeriksaan perlu dilakukan terlebih dahulu.

Beliau juga memberitahu, keutamaan pasukan SAR adalah untuk mencari seberapa banyak mangsa korban yang boleh, dengan setakat ini 40 daripadanya telah ditemui terapung di permukaan laut.

Banyak lagi mayat dipercayai masih berada dalam serpihan kabin pesawat yang masih lagi belum ditemui.

Misi SAR tersebut turut melibatkan Malaysia, Amerika Syarikat, Rusia dan China selain aset-aset tentera dari pelbagai negara lain yang semuanya menerima arahan dari Pangkalan Bun.

Agensi meteorologi Indonesia memberitahu, cuaca menjadi faktor penting dalam menentukan penyebab kejatuhan pesawat tersebut. Pembentukan ais pada badan pesawat dikatakan telah merosakkan enjin Airbus A320-200 tersebut.

Rekod keselamatan

Pihak berkuasa Indonesia juga mengeluarkan kenyataan bahawa pesawat tersebut telah melakukan penerbangan tanpa pengesahan jadual dan pihak AirAsia telah digantung daripada membuat sebarang penerbangan dalam laluan Surabaya-Singapura.

Kementerian Pengangkutan republik tersebut pada Rabu telah memecat seorang pegawai pengangkutan dan mengenakan tindakan kepada beberapa lagi yang lain berikutan insiden berkenaan.

Hasil siasatan mendalam tentang pesawat berkenaan yang berangkat tanpa jadual penerbangan dan izin bakal diumumkan minggu ini.