KUALA LUMPUR: Ratusan hadirin di Sambutan Peringatan Hari Polis Ke-216 sebak, mengalirkan air mata ketika menyaksikan Pantomim Op Daulat, berkisarkan kisah 10 tahun serangan di Lahad Datu.

Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Maimunah Iskandariah dan beberapa dif kehormat turut sebak ketika menyaksikan persembahan istimewa itu.

Persembahan itu menceritakan detik dari mula tentera dari Kesultanan Sulu menceroboh negara hingga ke pertempuran di Kampung Tanduo pada 1 Mac 2013 yang mengorbankan Inspektor Zulkifli Mamat dan Koperal Sabarudin Daud.

Waris kepada Allahyarham ASP Zulkifli Mamat dan Sarjan Sabarudin Daud yang telah terkorban ketika peristiwa berdarah Lahad Datu 2013 melakukan persembahan Pantomim Op Daulat pada Istiadat Perbarisan Peringatan Hari Polis ke- 216 Tahun 2023 di Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur hari ini. - Foto BERNAMA

Pantomim itu menjadi lebih menyedihkan apabila anak kepada Zulkifli dan Sabaruddin dibawa masuk ke dalam pementasan.

Mereka ialah anak kepada Zulkifli iaitu Mohd Norakmar Amiruddin, 15, Noor Muhammad Aqil, 11, Noor Aqib Syahid, kini berusia 10 tahun, hanya berumur sebulan ketika insiden meragut nyawa bapanya.

Turut hadir, cahaya mata kepada Sabaruddin iaitu anak sulungnya, Haziq Wahiduzzaman dan Hareq Zafri yang masing-masing berusia 28 dan 25 tahun.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dif kehormat dan hadirin dilihat menitiskan air mata sebaik sahaja anak-anak mangsa insiden itu masuk ke dalam pementasan.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menahan sebak ketika menyaksikan persembahan Pantomim Op Daulat pada Istiadat Perbarisan Peringatan Hari Polis ke-216 Tahun 2023 di Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur hari ini. - Foto BERNAMA

Selesai persembahan, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Tunku Azizah berkenan beramah mesra dengan semua anak arwah Zulkifli dan Sabaruddin.

Persembahan pantomim itu merupakan peringatan 10 tahun insiden pencerobohan Kampung Tanduo di Lahad Datu, Sabah yang mengorbankan dua anggota polis.

Persembahan itu dikoreografikan oleh Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Komisioner Polis Datuk Seri Hazani Ghazali dan Komander 69 Komando, Senior Asisten  Komisioner Hamzah Hashim.

Turut membantu ialah Pegawai Turus Risik / Gerakan 69 Komando, Superintendan Hamsah Abd Rani.

Pantomim itu dijayakan oleh 86 pegawai dan pegawai rendah polis yang kebanyakannya merupakan anggota yang sama-sama menyertai operasi di Kampung Tanduo 10 tahun lepas.