IPOH: Hari ini, 31 Januari, sepatutnya menjadi detik dan masa yang dinanti-nantikan oleh masyarakat Cina.

Manakan tidak, di sebelah petangnya akan ada acara tradisi iaitu jamuan makan besar dan berkumpul bersama kaum keluarga, sempena sambutan Tahun Baru Cina.

Tentu saja persiapan sudah dilakukan lebih awal, baik daripada hiasan rumah dan bahan keperluan untuk menu hidangan perayaan.

Tetapi segalanya musnah dalam sekelip mata apabila rumah mereka rosak teruk akibat ribut dan 'puting beliung', petang semalam.

Penduduk yang terjejas akibat ribut ketika ditemui di Kampung Tawas di sini, berkata, tiada makan besar dan tiada sambutan perayaan esok hari.

Bagi mereka, apa yang lebih penting sekarang ialah membersihkan peralatan rumah yang masih boleh digunakan.

Lee Cheng Man. - Foto Astro AWANI

Cheah Seng Kun, 36 tahun, berkata semasa kejadian dia berada di rumah bersama-sama dengan tujuh orang ahli keluarga.

"Lebih kurang pukul 5 petang kami nampak angin kuat, tak hujan dan cuaca panas. Banyak aluminium dan zink kecil berterbangan.

"Tiba-tiba habis bumbung jiran dan rumah kami diterbangkan angin. Kami tak dapat buat apa-apa dan hanya berlindung dalam rumah di bahagian tandas.

"Sekarang tak dapat nak aturkan apa-apa (makan besar), tiada raya (sambut) dan tiada mood. Kalau saudara balik ke sini pun mungkin hanya untuk tolong bersihkan rumah," katanya.

Cheah Seng Kun. - Foto Astro AWANI

Lee Cheng Man, 23 tahun, yang tinggal bersama ibunya Cheah Kim, berkata ketika kejadian dia berada di dalam bilik.

"Waktu itu tiada hujan dan tanda-tanda nak ribut, tiba-tiba saja berlaku. Ini kali pertama saya lihat kejadian sebegini, memang terkejut dan tak boleh buat apa-apa.

"Bumbung rumah rosak hancur, termasuk dinding habis diterbangkan angin. Sementara ini kami tumpang berteduh di rumah ibadat," katanya.

Puting beliung landa beberapa kawasan di Ipoh

Katanya lagi, tiada sebarang jamuan makan besar dapat diadakan memandangkan semua persiapan musnah.

"Sepatutnya ada (makan besar) tapi tiada sebab semua ini berlaku tiba-tiba. Kebiasaannya rumah ini akan jadi tempat berkumpul sanak saudara ketika Tahun Baru Cina," katanya.



BACA: Rumah rosak, pokok tumbang akibat 'puting beliung' di Ipoh

Ujarnya lagi, dia mungkin akan menangguhkan pengajian pada semester ini yang sepatutnya dijadualkan pertengahan Februari.

"Dengan keadaan macam ini, mungkin saya tangguhkan dulu pengajian di Universiti Malaysia Perlis untuk semester ini, sebab nak tolong ibu ketika situasi begini dan saya pula anak tunggal,"ujarnya lagi.

Terdahulu, Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur Tenaga, Air dan Pengangkutan Awam Negeri, Datuk Mohd Zolkafly Harun melawat Pusat Pemindahan Sementara mangsa ribut di Dewan Orang Ramai Kampung Tawas, di sini.



BACA: Persiapan Tahun Baharu Cina musnah, ratusan rumah rosak akibat puting beliung di Ipoh

Beliau turut meninjau keadaan di kawasan perumahan yang teruk dilanda ribut, di samping menyampaikan sumbangan kepada mangsa yang terbabit.

Antara kawasan yang terjejas ialah Kampung Tawas, Taman Tasik Damai, Taman Desa Seri Chepor dan Kampung Seri Klebang Tambahan Jaya.

Cuaca | Memahami fenomena angin kencang dan puting beliung