TELUK INTAN:Peruntukan berjumlah RM2.2 juta diperlukan untuk membaiki Jalan Besar Chikus yang menghubungkan pekan kecil Chikus dan Jalan Attaduri ke Teluk Intan yang sebahagiannya runtuh tengah malam Selasa akibat banjir yang melanda daerah Hilir Perak sejak Ahad lepas.

Menteri Besar Perak Datuk Saarani Mohamad berkata pihaknya sedang menunggu penilaian kerosakan yang akan dilakukan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) serta Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sebelum ia dibaiki sepenuhnya tahun ini.

"Banyak perkara yang perlu diambil kira dari segi teknikal dan sebagainya. Kita telah minta pihak yang berkaitan supaya mengutamakan kerja-kerja pembaikan jalan itu yang merupakan jalan utama penduduk di sini berulang-alik ke Teluk Intan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas melawat Pusat Pemindahan Sementara di Dewan Bandaran Teluk Intan, Langkap yang menempatkan 103 mangsa daripada 33 keluarga di sini.

Ketika mengulas mengenai Jambatan Stesen Bas Tanjung Malim yang menghubungkan Tanjung Malim dengan Hulu Bernam, Selangor yang dikatakan retak dan tular di media sosial, Saarani berkata berkemungkinan ia berlaku disebabkan masalah teknikal kerana air yang deras boleh meruntuhkan struktur jambatan tersebut.

"Kalau benar berlaku keretakan, kedua-dua negeri (Perak dan Selangor) akan melihat keadaan itu (bertanggungjawab memperbaiki bersama-sama) dan sudah tentu JKR akan mengambil tindakan sekiranya keretakan itu berlaku," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Manik, Datuk Zainol Fadzi Paharudin berkata Jalan Besar Chikus dilalui lebih 3,000 kenderaan setiap hari.

Katanya, laluan tersebut menghubungkan penduduk di 60 kampung berhampiran untuk ke pekan Langkap selain memendekkan masa perjalanan dari Langkap ke Teluk Intan.

"Kita mengharapkan sokongan kerajaan negeri agar kerja baik pulih jalan itu disegerakan kerana keadaan ini akan menjejaskan sosioekonomi kalau ditutup untuk jangka masa panjang," katanya.

-- BERNAMA