KUALA LUMPUR: Rang Undang-undang (RUU) Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023 sekali lagi dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas (JKPK) Kesihatan Parlimen untuk penelitian lanjut.

Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa berkata, badan profesional dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mencadangkan supaya beberapa perkara di bawah RUU itu diteliti semula.

"RUU ini telah dibentangkan kepada mesyuarat Jemaah Menteri dan mendapat persetujuan untuk membentangkan di Parlimen. Pembentangan bacaan pertama RUU ini menunjukkan kerajaan komited untuk melaksanakan RUU ini.

"Namun mengambil kira sesi libat urus dengan JKPK Kesihatan pada 6 Jun lepas bersama  Ahli Parlimen, badan profesional dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), terdapat permintaan agar beberapa perkara dilihat dan diperhalusi lebih lanjut.

"Jadi Kementerian Kesihatan mencadangkan ia dirujuk kepada JKPK Kesihatan untuk penelitian lanjut selain jawatankuasa ini yang berfungsi sebagi mekanisme semak dan imbang dengan ambil kira pandangan semua pihak," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan RUU itu untuk bacaan pertama di Dewan Rakyat di sini pada Isnin.

Berikutan usul itu akan dibawa ke jawatankuasa khas, maka tiada pengundian dilakukan pada sidang hari ini.

Ini adalah kali kedua rang undang-undang itu dirujuk kepada JKPK, selepas pertama kali dibentangkan oleh Menteri Kesihatan ketika itu Khairy Jamaluddin tahun lepas, namun diminta untuk dirujuk kepada jawatankuasa yang sama untuk diperhalusi.

Bulan lalu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Putrajaya supaya tidak menangguhkan pembentangan rang undang-undang itu, memetik spekulasi bahawa ia akan dirujuk semula kepada PSC untuk pemeriksaan lanjut.

Sementara itu berdasarkan naskah biru yang diedarkan di Parlimen hari ini, rang undang-undang itu bertujuan mengawal penjualan dan pembelian produk tembakau, bahan merokok, produk pengganti tembakau dan peranti merokok, demi kesihatan awam untuk melahirkan suatu generasi baharu bebas merokok.

Menurut Fasal 13 dan 14 rang undang-undang itu yang menyatakan larangan penjualan produk atau bahan merokok, pengganti tembakau atau peranti merokok kepada individu yang lahir mulai 1 Jan 2007 (generasi GEG), selain larangan individu GEG membeli produk rokok atau tembakau di bawah fasal sama.

Rang udang-undang itu turut memperuntukkan denda tidak lebih RM20,000 atau penjara tidak lebih setahun jika didapati menjual produk berkenaan kepada individu yang lahir mulai 1 Jan 2007.

Selain ini, denda tidak lebih RM500 atau perintah khidmat masyarakat turut dikenakan kepada mana-mana individu generasi GEG yang didapati membeli produk berkenaan.