KUCHING:Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak hari ini memaklumkan salah faham menjadi punca kepada arahan kuarantin melibatkan Ahli Parlimen Stampin, Chong Chieng Jen.
 
Menerusi kenyataan media pada Ahad, JPBN Sarawak memaklumkan Chieng Jen  dikecualikan daripada kuarantin selama 14 hari setelah kembali ke Sarawak pada 19 Disember.

Chieng Jen dilaporkan sudah memohon pengecualian untuk menjalani kuarantin wajib atas kapasitinya sebagai ahli parlimen pada 18 Disember 2020.

"Apabila gagal mengemukakan keputusan swab, maka dia (Chieng Jen) diminta untuk mengulangi prosedur tersebut di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KIA).

“Namun dia memohon semula untuk pengecualian kuarantin dan permohonannya diluluskan pada jam 5.12 petang oleh JPBN Sarawak,” kata kenyataan itu.

Menerusi hantaran di Facebooknya pada Sabtu, Chieng Jen berkata dia diarahkan menjalani kuarantin wajib selama 14 hari setibanya di Sarawak walaupun sudah melakukan dua ujian saringan COVID-19 dan disahkan negatif.