ALOR SETAR: Perasan rindu dan bayangan wajah isteri dan anak bermain di mata selepas dimaklumkan operasi mengawal Empangan Gubir di Kedah, tamat pada hari itu.

Koperal Othman Shaari, seperti juga 13 anggota pasukannya yang lain cukup gembira kerana hari yang dinantikan telah tiba.

Selepas sebulan 'bertemankan' nyamuk dan unggas, Othman yang ketika itu berusia 32 tahun teruja kerana akan pulang ke pangkuan keluarga selepas tugas pasukan akan berganti.

Sebelum bertolak, dia melihat wajah kesemua 13 rakan yang lain ceria dan gembira tatkala menaiki trak tiga tan untuk membawa mereka pulang.

Bagaimanapun, tepat jam 8.30 pagi 20 Januari, 1976, tiba-tiba bertukar menjadi catatan sejarah hitam bagi dirinya dan rakan setugas apabila platun mereka diserang hendap komunis.

"Saya beritahu rakan-rakan saya bahawa kita akan ditimpa malapetaka hari ini, dalam hati saya memang tidak sedap terutamanya ketika menaiki trak daripada belakang pun.

"Saya menyuruh mereka membuka penutup kanvas belakang, jangan ditutup dan bergerak lebih kurang 10 ke 15 minit dari bunyi tembakan. Dugaan saya memang tepat," tambahnya. 

"Mereka terus menembak dan tanpa disedari, saya terus jatuh dari tempat duduk," katanya.

Menurutnya, mereka cuba membalas tembakan namun serangan bertali arus dengan peluru yang datang dari arah bukit sekali gus menutup peluang mereka untuk bertindak balas.

"Peluru datang ke arah kami persis air hujan," katanya. 

Mengimbau kembali kejadian 46 tahun lalu itu, Othman, 78, dengan nombor 133809 ketika itu bertugas di Rejimen Askar Wataniah Kem 6, Briged Sungai Petani.

Menurut Othman, selama tiga minit selepas serangan bermula, ada antara rakannya yang terpaksa terjun dari trak untuk membalas serangan.

Bagaimanapun, mereka terpaksa melompat semula ke dalam trak apabila serangan yang datang tidak mengizinkan mereka bertindak balas.

BACA KANDUNGAN EKSKLUSIF ASTRO AWANI SEMPENA SAMBUTAN HARI KEBANGSAAN 2022, DI SINI 



Selepas 30 minit keadaan mula menjadi sepi, sehingga Staf Sarjan Yusof yang mengetuai kumpulan itu, mula menyerang balas.

Koperal Othman

KUBU DINDING TRAK

Tetapi, kedudukan mereka yang hanya berkubukan dinding trak bagai memudahkan pihak musuh mengesan menyebabkan beberapa rakan Othman rebah dan mengerang kesakitan.

"Kalau turun bawah habis semua, kami bernasib baik mereka tidak turun ke bawah tetapi selalunya serang hendap ini jarang ada yang hidup, kerana serang hendap kebanyakan akan mati semua tiada yang hidup nasib baik sasaran mereka terlepas.

Selain Othman yang cedera ditembak di belakang, rakannya yang lain terkena tembakan ialah Sarjan Yusof, Koperal Manaf, Koperal Rejab, Prebet Ramli dan Prebet Jamil.

Dalam keadaan gawat itu, beliau terdengar ada rakannya yang cedera menangis meminta pertolongan, malah ada yang terkeluar najis kerana menahan kesakitan.

"Bila jatuh masa meniarap, dalam berbalas tembakan itu sehinggalah keadaan senyap daripada tembakan saya pusing tengok atas matahari, semasa saya pusing baharulah saya nampak darah mula keluar dari belakang saya," tambahnya.

"Saya pegang luka berkenaan sambil mengucap dan selepas itu minta bantuan untuk mengikat bahagian yang luka itu," katanya.

Keadaan kembali reda apabila bantuan tiba dari Kem Gubir yang terletak kira-kira 700 meter dari lokasi serang hendap itu dan pihak musuh terpaksa mengundurkan diri.

Selepas berdepan suasana getir itu, Othman dan pasukannya dibawa keluar menggunakan Land Rover ke Kem Gubir dan diterbangkan ke Hospital Pulau Pinang.

Koperal Othman

Peluru musuh yang terbenam kira kira enam sentimeter di bahagian atas buah pinggang menyebabkan Othman terlantar selama 48 hari di Hospital Pulau Pinang.

Othman berkata, walaupun tiada jiwa terkorban, peristiwa itu benar-benar mengajarnya erti perjuangan demi mempertahankan maruah negara daripada ancaman musuh durjana.

Hasil siasatan pihak perisikan mendapati sekurang kurangnya 14 pengganas komunis terbabit dalam serang hendap itu.

Hutan Gubir yang digeruni kerana sering meragut nyawa anggota pasukan keselamatan pada tahun 1970-an tetap abadi dalam kenangan Othman.

Beliau kini terus berbakti menjadi Kerani Am Persatuan Veteren ATM Kedah sejak pencen pada tahun 1996.

Kini Othman menetap bersama isteri Zainab Md Akil, 70, serta lima anak dan sebelas cucu di Kampung Sungai Limau Dalam, Yan.