Forum Serantau ASEAN-Eksesais Bantuan Bencana (ARF-DiREx) 2015, eksesais mencari dan menyelamat maritim (SAR), menyaksikan penglibatan kapal 'MV Haixun 31' iaitu kapal China yang menyertai operasi bersama mengesan kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370.

Nakhoda kapal, Chen Qinli berkata penglibatan kapal tersebut dalam operasi carian MH370 mengambil masa kira-kira dua bulan dan ia merupakan misi SAR terbesar dan paling lama dijalankan.

"Ia adalah salah satu misi menyelamat yang terbesar dan paling lama kami telah terlibat dan perjalanan dari China ke Lautan Hindi bukan mudah," katanya kepada Bernama di sini pada Rabu.

MV Haixun 31, sebuah kapal dengan Bahagian Rondaan Marin Laut China Selatan, Pentadbiran Keselamatan dan Penguatkuasaan Maritim China (MSA), itu berukuran 114 meter panjang, 13.8 meter lebar dan mempunyai kelajuan maksimum 22 knot.

Mengulas mengenai eksesais SAR pada Rabu, beliau melahirkan rasa puas hati dengan persembahan dan tahap profesionalisme semua pegawai.

Sementara itu, Lt. Komander Suhaizan Saadin daripada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Pulau Pinang, berkata eksesais tersebut termasuk misi SAR di permukaan, air dan kawasan tumpahan minyak.

Beliau berkata antara agensi terlibat adalah APMM, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Marin serta kapal China, MV Haxiun 31 dan Dong Hai Jiu 101.

Thailand dan India turut menyertai eksesais SAR tersebut.

Suhaizan berkata eksesais ini boleh membantu meningkatkan serta mengukuhkan kecekapan negara-negara asing sekiranya berlaku bencana di rantau ini.

Anjuran bersama Malaysia dan China, ARF-DiREx 2015 bertujuan menguji usaha penyelarasan awam-tentera, mewujudkan sinergi dan penyelarasan usaha ke arah menyokong keberkesanan pelaksanaan Perjanjian ASEAN Mengenai Pengurusan Bencana dan Respons Kecemasan di rantau ini.