ISTANBUL:Seekor anjing yang setia sanggup menunggu di hadapan pintu sebuah hospital di utara Turki selama berhari-hari, semata-mata untuk memastikan tuannya yang sedang dirawat segera sembuh dan membawanya pulang.

Anjing peliharaan yang diberi nama Boncuk itu, sebelumnya telah berlari mengikuti ambulans yang membawa tuannya, Cemal Senturk, ke hospital di bandar Trabzon pada 14 Januari lalu.

Sejak itu, ia membuat lawatan harian ke institusi kesihatan tersebut dan menunggu dengan setia di pintu utama, lapor agensi berita DHA.

Anak perempuan Cemal, Aynur Egeli, berkata dia sudahpun membawa Boncuk pulang ke rumah namun anjing itu akan kembali melepaskan diri dan berlari semula ke hospital itu untuk menunggu tuan kesayangannya.

Setiap kali pintu hospital terbuka, Boncuk akan menjengukkan kepalanya mencari kelibat wajah tuannya. - AP

Pengawal keselamatan hospital, Muhammet Akdeniz memberitahu: "ia datang setiap hari sekitar jam 9 pagi dan akan menunggu sehingga malam. Tapi, ia tidak masuk.

"Setiap kali pintu ini terbuka, ia akan menjengukkan kepalanya untuk mencari kelibat tuannya."

Pada Rabu lalu, Boncuk akhirnya disatukan kembalu dengan Cemal apabila tuannya itu selesai dirawat dan dibawa keluar menggunakan kerusi roda.

"Dia terlalu rapat dengan saya... dan saya sentiasa merinduinya juga," ujar Cemal yang sejurus itu pulang ke rumah bersama teman setianya.

Kegembiraan jelas terlihat pada aksi Boncuk apabila tuannya akhirnya dibenarkan pulang selepas menerima rawatan. - AP



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu!