MELAKA: Sebanyak 34 rumah di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Krubong di sini dikenakan tindakan pemutihan kerana penyewanya menyewakan unit mereka kepada pihak lain, kata Exco Kanan Perumahan, Kerajaan Tempatan, Saliran, Perubahan Iklim dan Pengurusan Bencana negeri Datuk Rais Yasin.

Katanya pelaksanaan tindakan pemutihan itu dilakukan hasil pemantauan dan operasi oleh Lembaga Perumahan Melaka (LPM) sejak PPR tersebut mendapat kelulusan Sewa Untuk Beli (RTO) pada Ogos 2022.

"Rumah PPR ini adalah satu kemudahan yang diberikan oleh kerajaan dan sekiranya tidak mahu duduk, penghuni tersebut boleh pulangkan memandangkan ramai lagi yang memerlukan rumah ini.

"Jadi kita lakukan tindakan pemutihan ini di samping mengenal pasti untuk memberikannya kepada pemohon yang lebih layak mendapat rumah tersebut," katanya kepada pemberita selepas melawat PPR Krubong.

Katanya dengan harga jualan RM35,000 seunit dan penghuni hanya perlu membayar sewaan RM275 sebulan selama 20 tahun termasuk kos penyelengaraan, seharusnya mereka bertanggungjawab menjaga rumah tersebut termasuk tidak menyewakan kepada orang lain.

"Ini adalah salah kerana kerajaan telah memberi subsidi yang banyak untuk perumahan ini bagi memastikan mereka yang betul-betul memerlukan mendapat kemudahan ini.

"Jadi mereka dapat rumah dan sewakan kepada orang lain, saya rasa mereka ini tidak perlukan rumah ini," katanya.

-- BERNAMA