KUALA LUMPUR: Khairy Jamaluddin mengesahkan terdapat beberapa pihak dalam negara yang sedang cuba mendaftarkan vaksin Sinopharm dihasilkan syarikat dari China.

Menurut Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) itu, usaha berkenaan sememangnya dibenarkan dan kerajaan mengalu-alukan perkara tersebut.

“China ada vaksin lain sebagai contoh vaksin Sinopharm dan sekarang ini ada beberapa pihak tempatan yang ingin mendaftarkan vaksin ini.

“Kita terbuka kepada mana-mana pihak yang mempunyai keupayaan dan maklumat data klinikal untuk mendaftarkan vaksin Sinopharm dengan Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).

“Itu boleh dan siapa-siapa yang lain mahu cuba bawa masuk vaksin tersebut boleh daftar dengan NPRA,” katanya dalam penjelasan yang dibuat menerusi Facebook pada Khamis.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab persoalan yang dilontarkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai kaedah pembelian vaksin COVID-19.

Ahli Parlimen Rembau itu menjelaskan, setiap pembelian vaksin perlu mempunyai pemegang pendaftaran produk tempatan oleh individu atau syarikat tempatan yang membuat permohonan daripada NPRA.

Jelasnya, bagi vaksin Sinovac, pemegang pendaftaran produk tempatan ialah syarikat Pharmaniaga yang dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera iaitu syarikat milik kerajaan.

Justeru katanya, adalah tidak benar bahawa pembelian vaksin tidak perlu melalui satu entiti sahaja.