KWASA DAMANSARA: Laporan Tahunan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) 2021 melaporkan seramai dua juta ahli berumur 40 hingga 54 mempunyai kurang dari RM10,000.

Menurut KWSP juga, daripada 4.81 juta ahlinya berumur antara 40 hingga 54 tahun seramai 2.64 juta merupakan ahli tidak aktif di mana mereka tidak membuat sebarang caruman dalam setahun lepas.

KWSP dalam satu kenyataan berkata, perbezaan yang besar antara purata dan median dalam setiap lingkungan umur menunjukkan jurang ketidaksamaan yang tinggi di antara ahli KWSP, di mana sebahagian kecil ahli memegang bahagian simpanan yang lebih besar.

Jelasnya, antara faktor yang menyumbang kepada jumlah simpanan ahli yang rendah bagi kumpulan umur ini termasuklah gaji permulaan yang lebih rendah bagi mereka yang memulakan kerjaya sebelum gaji minimum Malaysia dilaksanakan pada 2013.

"Cabaran struktur gaji di mana 44 peratus penyumbang KWSP mempunyai pendapatan kurang dari RM2,000 dan 81 peratus mempunyai pendapatan kurang dari RM5,000 juga merupakan antara penyumbang tersebut.

“Caruman yang tidak konsisten disebabkan ahli beralih keluar dan masuk dari sektor formal, di mana hanya 45 peratus daripada 4.81 juta ahli dalam kumpulan umur ini telah membuat caruman pada tahun 2022, manakala selebihnya tidak membuat sebarang caruman pada tahun lepas." katanya

Tambahnya lagi, sebanyak 2.85 juta atau 59 peratus daripada ahli dalam kumpulan umur ini telah memohon satu atau lebih daripada pengeluaran berkaitan COVID-19 dan mengeluarkan sebanyak RM62 bilion, seterusnya mengurangkan lagi jumlah simpanan mereka,” katanya.

Rentetan itu, KWSP menyambut baik inisiatif sumbangan 'one-off' sebanyak RM500 oleh Kerajaan yang akan terbuka kepada ahli aktif dan juga tidak aktif sebagai langkah untuk meningkatkan simpanan persaraan ahlinya.

KWSP juga turut menegaskan ia memberi keutamaan tertinggi kepada pemeliharaan integriti data ahli dan pematuhan dasar, kawalan, dan prosedur audit yang ketat sejajar dengan peranan KWSP sebagai pemegang amanah dan pelindung dana simpanan persaraan ahli.