BUTTERWORTH: Dua lelaki warga United Kingdom masing-masing dihukum penjara enam bulan dan denda RM100,000 selepas mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Butterworth kerana terbabit dalam sindiket penipuan dalam talian antarabangsa sejak 2016.

Kedua-dua tertuduh Lloyd George Bedwell, 48, dan Roger Hoi Wing Wu, 46, mengaku bersalah ketika pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah dalam Bahasa Inggeris di hadapan Hakim Zulhazmi Abdullah.

Mengikut pertuduhan pertama, George Bedwell dan Wing Wu secara bersama bersama seorang lagi yang masih bebas Jacob Yazdi pada 16 Disember 2022 di Island Plaza Tower, Tanjung Tokong, Pulau Pinang dengan niat bersama menipu seorang warga Austria, Trevor Ronald John Curtis untuk membeli saham di syarikat Devon Energy Corporation.

Tindakan tertuduh menyebabkan mangsa menyerahkan wang berjumlah AUD8,991.92 untuk tujuan pelaburan di mana mangsa tidak akan berbuat demikian jika tidak diperdayakan.

Bagi pertuduhan kedua, George Bedwell dan Wing Wu bersama Jacob Yazdi secara bersama pada 5 Januari 2023 di lokasi sama telah menipu seorang warga Austria, Kimberley John Bruist Walker untuk membuat pelaburan dalam syarikat sama yang mana mangsa tidak akan menyerahkan wang sebanyak AUD8,573 jika tidak diperdaya.

Berikutan itu, tertuduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 417 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 akta sama.

Hukuman penjara ke atas kedua-dua tertuduh berkuatkuasa sejak mereka ditahan pada 22 Februari lalu selain perlu menyerahkan pasport kepada mahkamah

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ahmad Akram Gharib, Afiqa Liyana Rozman dan Norazura Zulkifli manakala kedua -dua tertuduh diwakili peguam V Muniandy dan Ashok Athimulan.

Kedua-dua tertuduh ditahan dalam Op Tropicana pada 21 Februari lalu di sekitar Lembah Klang dan Pulau Pinang membabitkan beberapa agensi penguat kuasa diketuai SPRM susulan aduan dari mangsa warga Auatralia dan UK yang mendakwa ditipu anggota sindiket berkenaan.

Ketika ditahan, tertuduh berada dalam sebuah bilik yang dijadikan pusat operasi atau 'boiler room' di tingkat 4, Island Plaza Tower, Tanjung Tokong, Pulau Pinang.