PENINGKATAN kes pandemik COVID-19 sejak kebelakangan ini amat merisaukan semua pihak sekali gus mengundang pelbagai reaksi.

Ketika rakyat baru sahaja bangkit daripada kesan awal pandemik enam bulan lalu, kini mereka dihambat kembali duka yang hampir sama.

Antara yang terkesan ialah kalangan penuntut institusi pendidikan tinggi (IPT) yang terkandas di pusat pengajian masing-masing.

Ia ekoran arahan penangguhan pendaftaran secara fizikal bagi pelajar baharu dan lama untuk kemasukan ke kampus bulan ini.

Susulan pengumuman itu, beberapa penuntut IPT dilaporkan tidak dapat pulang ke rumah, malah tidak tahu mana hendak dituju, antaranya disebabkan masalah kewangan.

Namun, segala kepayahan itu mendapat perhatian kalangan masyarakat dari seluruh negara yang bangkit untuk membantu rakan pelajar yang terjejas.

Tampil dengan hashtag #SiswaJagaSiswa, laman media sosial Twitter dibanjiri tawaran bantuan daripada anggota masyarakat serta kalangan siswa yang menawarkan, antaranya tempat tinggal sementara, makanan dan tidak kurang juga wang ringgit.

Berikut antara tweet #SiswaJagaSiswa khusus buat pelajar yang terjejas:




















Terima kasih kepada semua rakyat Malaysia yang prihatin akan nasib pelajar yang terkandas.

Bantuan anda amat dihargai ketika mana negara sedang berperang dengan COVID-19.