Isu nasional diyakini tidak mempengaruhi pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim yang akan mengambil bahagian dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN tersebut 29 Ogos ini.

Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, apa yang diinginkan oleh pengundi di DUN tersebut adalah pembangunan dan pembaharuan di kawasan itu.

Malah, tambah beliau, isu nasional tidak mendominasi suasana kempen PRK, sebaliknya pengundi lebih memfokuskan kepada masalah setempat.

“Isu nasional dah tak banyak. Saya tak dengar dah isu nasional. Bahkan, isu nasional di PRK ini tidak menjadi tajuk utama.

“Isunya (yang dibangkitkan) banyak isu tempatan, dan juga seperti saya sebutkan tadi, permasalahan yang dihadapi masyarakat,” katanya kepada media di sini, hari ini, ketika mengadakan sesi ramah mesra bersama pengundi di Pekan Slim.

Mengulas lanjut, Mohamad berkata, sejak penubuhan kerajaan Perikatan Nasional (PN), isu-isu nasional di Perak dilihat semakin reda.

Katanya, keadaan itu berbeza ketika pemerintahan kerajaan terdahulu yang banyak memainkan sentimen dan isu nasional.

“Jadi, Alhamdulillah, kerana kita tidak menyentuh perkara-perkara yang kadang-kadang boleh mengelirukan rakyat.

“Tetapi, apa yang perlu kita buat adalah, kita nak pastikan supaya masalah masyarakat setempat dapat kita kutip, dapat kita pungut dan dapat kita utarakan nanti,” ujarnya lagi.

Selain itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Rantau itu berkata, pengundi dan ketua pemimpin masyarakat juga dilihat menerima calon Barisan Nasional (BN) Mohd Zaidi Aziz.

Katanya, Mohd Zaidi akan membawa agenda pembangunan masyarakat di DUN itu dan menyelesaikan isu-isu tempatan apabila dipilih menjadi wakil rakyat kelak.

PRK DUN Slim menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Mohd Zaidi, 43 tahun, dan dua calon Bebas iaitu S. Santhasekaran, 44 tahun, serta Amir Khusyairi Mohamad Tanusi, 38 tahun.