KUALA LUMPUR:Sokongan moral merupakan salah satu perkara yang diperlukan dalam usaha melawan COVID-19.

Pakar kesihatan awam Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia, Dr Aidalina Mahmud berkata, hal ini paling utama bagi barisan hadapan negara yang bertungkus lumus memastikan situasi terkawal.

"Mereka ini bekerja boleh dikatakan setiap hari tanpa rehat, malah ada di antaranya tidak dapat pulang bertemu keluarga kerana dihantar bekerja jauh.

"Tanpa semangat dan sokongan moral dari semua pihak, tidak mustahil semangat mereka juga akan luntur," katanya ketika muncul dalam program Buletin AWANI semalam.

Dr Aidalina juga menambah, sokongan moral bukan sahaja datang dalam bentuk perkataan, tetapi boleh juga diluahkan dengan cara pemberian imbuhan yang setimpal.

"Dengan usaha dan penat jerih mereka, saya harap kerajaan dapat mempertimbangkan sesuatu dan mengadakan peruntukan khas untuk mereka dalam Belanjawan 2021 nanti.

"Bukan itu sahaja, saya harap kerajaan dapat melakukan sesuatu bagi menyelesaikan isu lantikan kontrak bagi doktor dan petugas kesihatan.

"Ada kemungkinan, apabila berada dalam situasi yang tidak menentu dan tiada jaminan, sukar untuk mereka beri komitmen.

"Bukan tempat saya untuk mencadangkan apa-apa kerana perkara ini agak sukar dan memerlukan penelitian dari segenap aspek. Apapun saya yakin kementerian berkaitan akan memperhalusi perkara ini," ujarnya.