IPOH:Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan supaya semua surau di negeri ini mendirikan solat Jumaat bagi memberi peluang seramai mungkin jemaah mengikutinya.

Ia termasuk surau dalam kem tentera dan polis, bangunan pejabat, institusi, universiti, politeknik, maktab, sekolah, syarikat dan kilang.

Baginda turut memberi perkenan semua masjid dan surau di negeri ini menerima bilangan jemaah mengikut keluasan dewan solat utama, berkuat kuasa selepas Maghrib Khamis ini.

Perkara itu dimaklumkan Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk) Datuk Seri Mohd Annuar Zaini dalam satu kenyataan hari ini. 

Katanya, Baginda memberi perkenan itu setelah berpuas hati dengan keupayaan jawatankuasa dan pegawai masjid mematuhi dan melaksanakan garis panduan prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan (MKN) Negeri Perak.

Ia juga diperkenan berlandaskan sembah nasihat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak.

“Jabatan Agama Islam Perak bertanggungjawab mengeluarkan garis panduan lengkap kepada semua jawatankuasa serta pegawai masjid dan surau, di samping memantau pematuhan garis panduan, memastikan jarak fizikal antara jemaah senantiasa dipatuhi, terutama aliran jemaah masuk dan keluar bangunan masjid dan surau,” katanya.

Menurut Mohd Annuar, kuliah ilmu juga dibenarkan diadakan di masjid dan surau tetapi dalam ruang waktu antara selesai solat Maghrib dan sementara menantikan masuknya waktu solat Isyak.

Ia hendaklah dihentikan sebaik masuk waktu Isyak.

Selain itu, katanya, kuliah ilmu juga boleh diadakan tidak melebihi 30 minit, kepada jemaah yang berada dalam masjid dan surat sementara menanti azan solat Jumaat, dan tidak lebih 30 minit selepas selesai menunaikan solat  Subuh.

Menurutnya, bagi solat Jumaat, jemaah yang dibenarkan adalah lelaki sahaja, terdiri daripada warganegara dan penduduk tetap Malaysia yang berusia 12 tahun ke atas.

Bagi solat fardu pula, jemaah lelaki dan wanita, warganegara dan penduduk tetap Malaysia berusia 12 tahun ke atas dibenarkan.

“Kumpulan berisiko tinggi dinasihatkan tidak menghadiri aktiviti berkumpulan di masjid dan surau sebagai langkah penghindaran demi mengelakkan berlakunya komplikasi kesihatan,” ujarnya.

Ia merujuk terutamanya kepada kalangan yang menghidap penyakit-penyakit tertentu dan sedang melalui rawatan perubatan.

Bagaimanapun, kata Mohd Annuar, sebarang aktiviti, termasuk solat Jumaat dan solat fardu di masjid dan surau yang terletak di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD), tidak dibenarkan.

Begitu juga jamuan dalam masjid dan surau, merangkumi perkarangan masjid dan surau, tidak dibenarkan.

Selain itu, para jemaah turut dinasihatkan membawa beg menyimpan kasut yang membolehkan jemaah membawa kasut ke dalam masjid dan surau.

Ini katanya bagi memastikan jarak fizikal diamalkan dan mengelak kesesakan yang diperhatikan sering berlaku ketika jemaah mencari kasut selepas selesai menunaikan solat.

Mohd Annuar berkata, Sultan Nazrin memahami hasrat umat Islam mahu mengimarahkan rumah-rumah Allah dan beribadah secara berjemaah.

“Perkenan baginda untuk menambah atau mengurangkan bilangan jemaah tertakluk kepada status semasa penularan wabak COVID-19 di negeri Perak Darul Ridzuan.

“Dalam memenuhi hasrat tersebut, baginda perlu mengutamakan faktor keselamatan, kesihatan para jemaah, serta menimbangkan tugas berat yang sedang dihadapi para petugas KKM dalam menangani wabak COVID-19 ketika ini,” tambahnya.