KUALA LUMPUR: Tindakan sesetengah negara maju menyorok bekalan vaksin COVID-19 yang diperlukan oleh negara-negara membangun disifatkan sebagai satu amalan yang sangat tidak bermoral.

Kritikan pedas itu disuarakan oleh Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin pada forum Bank Dunia yang berlangsung secara dalam talian, pada Rabu.

Khairy yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, berkata beliau terpanggil untuk sekali lagi menyuarakan mengenai perkara ini, dengan menegaskan Bank Dunia memainkan peranan penting mengatasi masalah tersebut.

"Saya fikir Bank Dunia memiliki tanggungjawab untuk menyampaikan suara negara-negara membangun berhubung tindakan yang saya rasa sangat tidak bermoral iaitu tindakan menyorokkan vaksin oleh negara-negara maju.

"Kita telah membangunkan COVAX (program perkongsian vaksin global) sebagai solidariti global dalam memastikan ekuiti vaksin.

"Ia adalah satu kegagalan luar biasa dan saya fikir Bank Dunia bertanggungjawab kepada negara-negara membangun untuk membawa suara yang kuat mengenai ekuiti vaksin di pentas global.

"Ia untuk mengingatkan negara maju yang kaya bahawa apa yang berlaku sejak beberapa bulan lalu menunjukkan kepimpinan dunia gagal bertindak secara terhormat dan bertanggungjawab,” katanya dalam ucapan tersebut.

Sorok Vaksin | Ia sangat tidak bermoral - Khairy


Khairy menambah, negara-negara membangun menghargai sumbangan vaksin yang akan diterima oleh negara-negara kaya dalam beberapa minggu akan datang.

Bagaimanapun, apa yang terjadi sejak beberapa bulan lepas tidak sepatutnya berlaku iaitu mendominasi bekalan vaksin, tambah beliau.

"Kami menggesa ekuiti vaksin sekarang dan pada masa depan.

"Hanya itu sahaja cara untuk kita keluar daripada pandemik ini dan pandemik akan datang bersama-sama antara satu sama lain," katanya.

Terdahulu, Khairy berkata bekalan vaksin COVID-19 yang lambat sampai ke Malaysia disebabkan beberapa negara maju terlebih dahulu membolotnya.

Tindakan negara maju itu, katanya menyebabkan bekalan vaksin kepada kebanyakan negara seluruh dunia termasuk Malaysia terjejas, sekali gus mengehadkan jumlah pemberian vaksin yang boleh diagihkan setiap hari.