KOTA BHARU: Yayasan Islam Kelantan (YIK) serta kerajaan negeri sudah berbincang dengan segelintir guru Sekolah Arab yang enggan menerima suntikan vaksinasi.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berharap guru terbabit bersedia menerima suntikan vaksin setelah hasil pertemuan itu mendapat respons yang baik.

"Telah dipanggil dan sudah bincang, respons agak positif sikit... kita harap boleh selesai.

"Pada asasnya mereka faham kenapa perlu vaksinasi dan kita minta dengan baik supaya mereka boleh beri kerjasama sebab dia pun kena datang sendiri ke pusat vaksin," kata Mohd Amar.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas perkembangan isu membabitkan sekitar 20 ke 30 guru agama dan sekolah Arab yang enggan disuntik vaksin seperti dilaporkan Astro AWANI sebelum ini.

Golongan guru berkenaan dipercayai termakan dakyah negatif berhubung suntikan vaksin sehingga enggan disuntik dan tidak mendaftarkan nama sebagai penerima suntikan.

Lebih 2,000 guru di bawah kelolaan YIK mengajar di sekolah agama kerajaan negeri dan sekolah Arab bantuan kerajaan negeri seluruh Kelantan.

Mohd Amar berkata, bagi kalangan pelajar sekolah agama dan Arab di bawah YIK pula, mereka juga disaran mengambil suntikan seperti pelajar sekolah di bawah Kementerian Pendidikan.

Walaupun YIK tidak mewajibkan suntikan ke atas pelajar, namun vaksinasi merupakan satu langkah perlindungan buat pelajar yang bakal memulakan sesi persekolahan.