KUALA LUMPUR : Negara dilihat masih belum bersedia untuk melaksanakan kelonggaran pemakaian pelitup muka bagi mereka yang sudah melengkapkan suntikan vaksin COVID-19.

Menurut pakar perubatan kesihatan awam, Prof Datuk Dr Syed Mohamed Aljunid Syed Junid, kadar liputan vaksinasi di negara ini jauh ketinggalan dan lebih rendah daripada Amerika Syarikat (AS) dan negara Eropah lain.

“Kita tidak sampai 5 peratus daripada penduduk kita yang mendapat vaksin berkenaan.

“Apa yang diumumkan kerajaan AS mungkin tidak sesuai untuk dilaksanakan di Malaysia.

“Jika kelonggaran pemakaian pelitup muka diberi ketika ini, ia akan menimbulkan pelbagai masalah dari segi pelaksanaan penguatkuasaan kerana kita khuatir ada dalam kalangan masyarakat yang belum menerima suntikan vaksin yang mengambil kesempatan untuk tidak memakai pelitup muka,” katanya dalam temu bual bersama Buletin AWANI pada Khamis.


COVID-19 | Lengkap vaksin, tidak perlu pelitup muka?

Mengulas lanjut, satu lagi faktor yang perlu diambil kira ialah bilangan kes positif jangkitan COVID-19 yang meningkat dengan mendadak kebelakangan ini.

“(Ini kerana) tingkah laku masyarakat yang tidak mengamalkan SOP (prosedur operasi standard) seperti berkumpul di tempat yang sesak dan tertutup serta tidak memakai pelitup muka.

“Cara utama penyebaran jangkitan COVID-19 adalah menerusi titisan air pesakit dan penularan wabak itu dapat dibendung menerusi pemakaian pelitup muka,” katanya.

Sebelum ini, Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat mengumumkan bahawa rakyat negara itu yang telah menerima dos penuh vaksin COVID-19 tidak lagi perlu memakai pelitup muka ketika berada di luar rumah.

BACA: Sudah divaksin, tidak perlu lagi pakai pelitup muka - Joe Biden

Bagaimanapun, Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden berkata pelitup muka masih diperlukan bagi individu sudah divaksin jika menghadiri konsert, menyertai perarakan dan acara sukan berskala besar, walaupun ia dianjurkan di ruang terbuka.