KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini menolak saman fitnah yang difailkan oleh Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah terhadap pengarang Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown dan dua yang lain berhubung dakwaan fitnah membabitkan Terengganu Investment Authority (TIA) dalam buku The Sarawak Report - 'The Inside Story of the 1MDB Expose'.

Pesuruhjaya Kehakiman, Dr John Lee Kien How @ Mohd Johan, ketika menyampaikan keputusan menerusi aplikasi Zoon hari ini, memutuskan bahawa tiada tuduhan fitnah daripada kenyataan itu walaupun jelas terdapat masalah kesilapan identiti.

"Walaupun terdapat kesilapan fakta di sana, untuk mengatakan bahawa plaintif (Sultanah Nur Zahirah) bersetuju atau bersetuju dengan penubuhan dana kekayaan negara, pada fikiran saya, tidak sama sekali menjatuhkan reputasi plaintif.

"Begitu juga, sokongan semata-mata untuk seseorang untuk sesuatu pekerjaan tidak akan sama sekali mencemarkan nama baik seseorang dengan mengambil kira sokongan atau surat sokongan itu adalah sebahagian daripada budaya Malaysia.

"Selain itu, kenyataan itu juga menekankan bahawa kenyataan sedemikian (mengenai sokongan Sultanah dalam mendapatkan jawatan itu) dituntut oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low sendiri. Tiada apa-apa untuk mencadangkan kebenaran di dalamnya," katanya.

Hakim turut memerintahkan kos sebanyak RM80,000 dibayar kepada defendan iaitu Rewcastle-Brown, penerbit Cheong Ton Sin dan pencetak, Vinlin Press Sdn Bhd, selaku defendan..

Sultanah Nur Zahirah, yang memfailkan saman RM100 juta pada 21 Nov 2018, mendakwa kenyataan berbaur fitnah itu antara lain bermaksud baginda terlibat dalam amalan rasuah dan mencampuri urusan pentadbiran kerajaan negeri Terengganu serta menggunakan status baginda untuk mempengaruhi penubuhan TIA yang kemudian dikenali sebagai 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Sultanah Nur Zahirah juga mendakwa, kenyataan itu membawa maksud baginda membantu Jho Low menjadi penasihat TIA.

Baginda menuntut ganti rugi am sebanyak RM100 juta daripada setiap defendan serta memohon perintah supaya penerbit menarik balik buku itu dan pencetak berhenti mencetaknya.

Dalam perbicaraan dari 1 hingga 4 Ogos lalu, seramai lima saksi iaitu tiga saksi plaintif dan dua dari pihak defendan memberi keterangan.

Peguam Datuk Mohd Haaziq Pillay dan Vishnu Kumar mewakili Sultanah Nur Zahirah manakala pihak defendan diwakili peguam Americk Sidhu. - BERNAMA