Syarikat penerbangan di negara ini disaran memperkenalkan sistem rebat terhadap tiket penerbangan ke Sabah dalam usaha untuk membantu sektor pelancongan yang teruk terjejas ekoran pandemik COVID-19.

Senator Adrian Banie Lasimbang berkata pada masa sama, syarikat-syarikat berkenaan juga diminta mempertimbangkan untuk menambah kadar kekerapan ke semua destinasi di negeri itu selain memperkenalkan pakej pelancongan yang mampu menarik kehadiran pelancong domestik.

"Sektor pelancongan merupakan antara industri yang paling penting di Sabah, namun malangnya disebabkan COVID-19, industri itu terjejas teruk kerana penutupan pintu sempadan menyebabkan pelancong dari Korea dan China tidak dapat datang.

"Jadi kita mahu syarikat penerbangan menyahut seruan ini supaya industri ini dapat pulih sementara tunggu pintu sempadan dibuka bagi membolehkan pelancong antarabangsa kembali melancong ke negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikan ketika sesi perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong pada persidangan Dewan Negara hari ini.

Sementara itu, Adrian meminta Kementerian Luar mengeluarkan kenyataan keras terhadap tindakan Filipina yang membangkitkan kembali soal tuntutan terhadap negeri Sabah.

Beliau berkata Sabah merupakan sebahagian daripada Malaysia dan kerajaan perlu mengutuk perbuatan itu kerana ia bukan sahaja melanggar semangat dalam ASEAN, tetapi juga mencabar pelbagai peraturan dan perjanjian antarabangsa.

"Saya sebagai senator dari Sabah meminta sokongan daripada Dewan Negara, kalau boleh keluarkan mesej yang keras kepada kerajaan Filipina untuk tarik balik segala tuntutan terhadap Sabah.

"Saya juga minta kalau boleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya memanggil duta Filipina ke Malaysia untuk menyatakan kekesalan tindakan yang dilakukan itu," katanya.

Persidangan Dewan Negara bersambung Isnin.

-- BERNAMA