Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah dilaksanakan selama 34 hari sejak dikuatkuasakan pada 18 Mac lepas dan banyak syarikat telah menangguhkan mesyuarat agung tahunan (AGM) dan mesyuarat agung tahunan luar biasa (EGM) mereka susulan gesaan kerajaan untuk membendung penularan COVID-19.

Akta Syarikat 2016 menghendaki syarikat untuk mengadakan AGM dalam tempoh enam bulan dari tarikh berakhirnya tahun kewangan dan tidak lebih daripada 15 bulan selepas AGM yang terakhir, tetapi disebabkan PKP, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Malaysia membenarkan syarikat yang tersenarai untuk menangguhkan AGM mereka melebihi tempoh enam bulan yang ditetapkan.

Pengendali bursa saham negara, Bursa Malaysia Bhd, telah menangguhkan AGM daripada 31 Mac kepada 29 April dan menasihati pemegang saham untuk menghadiri mesyuarat ke-43 yang ditangguhkan dari jarak jauh menggunakan kemudahan Penyertaan dan Pengundian Jarak Jauh (RPV).

Menggunakan kemudahan RPV, pemegang saham boleh menggunakan hak mereka untuk mengambil bahagian dalam AGM, termasuk mengemukakan soalan kepada Lembaga Pengarah dan pengurusan syarikat serta mengundi dari rumah mereka.

Begitu juga, AGM Nestle (Malaysia) Bhd akan dijalankan menggunakan live streaming dan undian jarak jauh dalam talian melalui kemudahan RPV pada 30 April, yang boleh didapati di laman web dalam talian TIIH Tricor, https://tiih.online.

"Sejajar dengan garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan mengenai penularan tersebut, tiada agihan pek sarapan dan cenderahati untuk ahli/proksi yang menghadiri dan/atau menyertai AGM secara fizikal atau dari jauh," menurut pengeluar makanan dan minuman itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

Eco World Development Group Bhd dan Eco World International Bhd pada Isnin memaklumkan bahawa AGM mereka, yang pada awalnya dijadualkan pada 25 Mac, akan ditangguhkan kepada 19 Mei, dengan kedua-duanya diadakan menggunakan kemudahan RPV.

Westports Holdings Bhd (WHB) menjadualkan semula AGM daripada 22 April kepada 5 Mei dan memastikan tiada keperluan untuk melanjutkan lagi berikutan ia akan menjalankan AGM dalam talian kali ini.

Pengendali pelabuhan itu berkata menjadualkan semula tarikh akan membolehkan pemegang saham syarikat untuk bersedia dan membiasakan diri dengan saluran elektronik untuk menyertai dan mengundi dalam AGM dalam talian. Mesyuarat akan disiarkan secara dalam talian menggunakan webpage di https://web.lumiagm.com/.

WHB berkata selain membolehkannya menyokong nasihat kerajaan mengenai penjarakan sosial dan tidak mempunyai perhimpunan yang besar, AGM dalam talian menghapuskan risiko satu lagi penangguhan berdasarkan keadaan semasa dan tidak akan bergantung kepada keputusan situasi kesihatan nasional semasa.

"Oleh itu, AGM dalam talian turut menyokong usaha syarikat untuk mengekalkan standard tadbir urus korporat kami berikutan ia akan membolehkan Westports menjalankan AGM dalam tempoh enam bulan berakhirnya tahun kewangan tanpa memerlukan sebarang lanjutan masa," katanya.

Sementara itu, Poh Huat Resources Holdings Bhd yang telah menangguhkan AGM ke-22 iaitu dilewatkan dua minggu kepada 29 April ini menggalakkan pemegang sahamnya menghantar undian menerusi borang proksi dengan melantik pengerusi sebagai proksi mereka dan bukannya kehadiran secara fizikal.

Pengeluar perabot di Johor itu turut melanjutkan tempoh akhir untuk meletakkan medium pelantikan proksi sehingga 11 pagi 28 April.

Syarikat yang telah menangguhkan mesyuarat mereka melebihi sekali ialah syarikat media pengiklanan digital Asia Media Group Bhd iaitu penangguhan AGM ke-12 sebanyak dua kali daripada 25 Mac kepada 8 April dan seterusnya kepada 6 Mei, namun agenda mesyuarat tersebut masih dikekalkan.

EGM Malaysia Pacific Corporation Bhd yang bertujuan memutuskan cadangan pengambilalihan tanah bernilai RM115 juta di Johor Bahru yang pada awalnya dijadualkan pada 30 Mac, telah ditangguhkan kali pertama kepada 23 April dan seterusnya 30 April.

Sementara itu, CJ Century Logistics Holdings Bhd menangguhkan AGM ke-23 yang dijadualkan pada 22 April kepada tarikh lain yang bersesuaian, tertakluk kepada peraturan yang ada.

Langkah yang sama turut diambil oleh Paragon Globe Bhd yang pada awalnya menangguhkan EGM mereka daripada 18 Mac kepada 2 April (sepatutnya adalah mesyuarat hibrid bagi memberi pilihan kepada pemegang saham untuk menyertai EGM secara fizikal atau elektronik menerusi jarak jauh).

Pengarahnya kini memutuskan bahawa tarikh mengadakan EGM akan ditentukan pada masa yang sesuai bergantung kepada pengumuman daripada pihak berkuasa.

EGM itu adalah bagi membuat keputusan mengenai pembelian 12.6 hektar tanah di Pulai, Johor Bahru bernilai RM60.96 juta dan langganan 99.06 peratus kepentingan ekuiti di Builtech Acres Sdn Bhd, iaitu pemilik 10.78 hektar tanah di Sepang bernilai RM52.9 juta.

Beberapa syarikat dijangka mengekalkan tarikh AGM namun mempunyai isu-isu lain. Petronas Dagangan Bhd (AGM pada 10 Jun), Petronas Chemicals Group Bhd (AGM pada 16 Jun) and Petronas Gas Bhd (AGM pada 25 Jun) memaklumkan mungkin terdapat sedikit kelewatan bagi penghantaran salinan cetak Laporan Bersepadu 2019 seperti yang dimohon para pemegang saham susulan pelaksanaan PKP.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Sabtu berkata semua mesyuarat tahunan syarikat, koperasi, persatuan atau pertubuhan perlu ditangguhkan sehingga tarikh yang akan ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, mesyuarat yang dijalankan secara dalam talian seperti persidangan video adalah dibenarkan.

Pengumuman beliau itu tepat pada masanya ketika syarikat terutamanya syarikat senaraian awam, koperasi dan persatuan akan mengadakan AGM mereka pada April, Mei dan Jun ini.

-- BERNAMA