KUALA LUMPUR: Tragedi tanah runtuh di Batang Kali, Selangor telah meragut nyawa 16 mangsa, dengan baki 17 mangsa masih belum dijumpai setakat jam 1 petang.

Menurut kemas kini Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) di media sosial, daripada 94 mangsa tanah runtuh, seramai 61 telah diselamatkan dengan operasi menyelamat masih dijalankan.

Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) turut mengesahkan angka terbaharu itu berdasarkan maklumat oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Angka kematian itu meningkat daripada 13 mangsa seperti yang dimaklumkan oleh Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa setakat jam 11.30 pagi tadi.



Jelas Dr Zaliha pada ketika itu, tujuh mangsa mendapatkan rawatan di tiga buah hospital di ibu negara. 


LAPOR LANGSUNG: Tanah runtuh Batang Kali: Angka kematian meningkat kepada 16


"Terakhir kita dapat tiga mangsa di Hospital Selayang, satu di Hospital Kuala Lumpur (HKL), satu di Hospital Kuala Kubu Bharu, hanya tujuh kes dihantar ke hospital setakat ini.

"Mangsa terkorban kita hantar ke Hospital Sungai Buloh, ada mangsa di lokasi dan akan hantar ke Hospital Kuala Lumpur sebab kapasiti lebih besar," katanya lagi.

Kejadian tanah runtuh dilaporkan berlaku kira-kira jam 2.24 pagi di tapak perkhemahan yang terletak berhampiran sebuah ladang organik di Father’s Organic Farm, Gohtong Jaya, Genting Highland.

Polis mengesahkan antara mangsa korban tragedi tersebut termasuk kanak-kanak.